Eduard Světlík

ČASTÉ POJMY, FLOSKULE A RČENÍ PODLE ABECEDY K PŘEMÝŠLENÍ

AUTORSKÝ RÁDIUS

Co sám za sebe mi autor říká,
to mě samozřejmě těší,
jde mu to však celkem snadně.

Mnohem více se mě ale týká
– a pro něho bývá těžší –
to, co umí říci za mě!

BABYBOXY

Byrokrati z EU by je rádi
v naší republice zakázali.
To, jak oni chápou humanitu,
káravě nám na vědomí dali.

Neměli by zachráněné děti
radši vítat pod unijní vlajkou
anebo jim poslat malý dárek:
třeba košilku s bruselskou krajkou?

CELEBRITA

Každý časopis musí mít
na titulu celebritu,
která přitahuje zájem,
zajišťuje prosperitu.

Dvaapadesátkrát v roce
se té nezbytnosti zhostí.
Není skvělé, že je u nás
tolik vzácných osobností?

DOBRÝ VEČER, TAK…

Otvírací formulace
televizních reportérů,
obsedantní stereotyp,
jaký by se vzepřel peru.

Z obrazovky se však na nás
každý večer hojně line.
To ti spíkři nejsou schopni
zvolit zahájení jiné?

CHARISMA

Komu se zdá příliš prostý
výraz kouzlo osobnosti,
cizí slovo tady má,
a to sice charisma.

Třebaže má stejný význam,
jednu výhodu mu přiznám
pro účinek faktický:
působí víc magicky.

JAK ŘÍKÁM…

Tento obrat není závislý
na tom, co má mluvčí na mysli.
Může stokrát povědět: „Jak říkám,“
přesto nás tím nedovede nikam.

MANTINELY

Proč to moudrý člověk nemá
mezi blbci snadné?
Moudrost, ta má svoje meze,
ale blbost žádné.

NOVÉ SMĚRY

Pro moderní, nová díla,
což by člověk sotva řek,
nejvděčnější materiál
bývá těžen z bouraček.

NÝBRŽ

Staromilské nýbrž
má pořádnou výdrž,
neboť vytrvale
soupeří s ním ale.
Zřejmě naší řeči
tento souboj svědčí.

PANENSKÁ PŘÍRODA

Příroda čistá jako panna…
snad v Amazónii či na Bali?
Taková se už těžko najde,
totálně jsme ji deflorovali.

A kde nám dosud odolává,
tam pustíme se rychle do práce,
neurvale ji znásilníme
ve jménu lidské civilizace.

POLITIKA

Kdo působí v politice,
která není nikdy čistá,
má být ve svém pravém jádru
zatvrzelý optimista?
Nebo by snad bylo lepší
kdyby to byl pesimista?
Já myslím, že ideální
je pro ni jen masochista!

SENIORSKÁ INFANTILITA

Proč se někdy stařík jako dítě chová,
napoví nám dvě podobná slova,
v kterých jenom naše oko „slyší“,
jak málo se dědská mysl od té dětské liší.

TISKOVÉ CHYBY

Bývám vždy rád,
pokud jich v tom, co čtu,
najdu jenom málo.

Naopak nerad,
jsou-li to jediné,
co mě zaujalo.

ZAJÍMAVÉ

Prý je něco zajímavé…
Budiž. Ale čím?
Z tak planého adjektiva
se to nedozvím.

Ostatní tvorba Eduarda Světlíka publikovaná v Divokém víně:
DV 67/2013: Němečtí epigramatici o umělecké tvorbě
DV 65/2013: Perný den
DV 64/2013: Překlad z tvorby německého kabaretiéra Otty Reuttera
DV 63/2013: Z cestovních reflexí
DV 62/2012: Církevní restituce a další
DV 61/2012: Ze satirického slovníku
DV 60/2012: Sedm jednou ranou
DV 58/2012: Výběr ze Satirického slovníku
DV 57/2012: Epigramy
DV 55/2011: Hora Říp a další
DV 54/2011: Nomen omen, Parlamentní debata a další
DV 52/2011: Skousnete to? a další
DV 48/2010: Jean Eiffel a další
DV 47/2010: Z německých epitafů
DV 46/2010: Epigraf, Co je bajka? a další
DV 45/2010: Antický básník, Poeta a další
DV 43/2009: Vojákův povzdech a další
DV 42/2009: V Modré mešitě v Istanbulu a další
DV 41/2009: Galerie mravů a nemravů a další
DV 40/2009: Původ žánrů, Rozpor a další