Ondřej Durczak

Narozen v roce 1989 v Ostravě.
Studoval na Ústavu fyziky na Slezské univerzitě v Opavě a na stejné škole také na Institutu tvůrčí fotografie, kde dnes pokračuje v doktorském studiu a působí zde také pracovně.
Předmětem jeho zájmu je především město Ostrava. Fotograficky toto téma zpracoval v knize Ostrava v důchodu (2015), v níž připomíná zanikající průmyslové dominanty bývalé hutní a hornické lokality.
V teoretické rovině se věnuje fotografickým publikacím o Ostravsku, které zpracoval v rámci bakalářské a diplomové práce a nyní v tématu pokračuje také v disertační práci.
V posledních dvou letech pracuje na fotografickém projektu Karvinsko, který se zaměřuje na stěžejní mezníky významného průmyslového regionu prostřednictvím osobitého autorského pohledu. V něm Durczak prolíná své osobní vzpomínky, prožité okamžiky i studium odborné literatury.
Autor se zabývá také historií užití fotografie v různých vědeckých disciplínách. Publikoval několik článků v periodikách a sbornících a své poznatky prezentoval na přednáškách a konferencích u nás a v Polsku. Měl několik samostatných výstav.

FOTOGRAFIE

obr. 31

náhled 31. obrázku

obr. 32

náhled 32. obrázku

obr. 33

náhled 33. obrázku

obr. 34

náhled 34. obrázku

obr. 35

náhled 35. obrázku

obr. 36

náhled 36. obrázku

obr. 37

náhled 37. obrázku

obr. 38

náhled 38. obrázku

obr. 39

náhled 39. obrázku

obr. 40

náhled 40. obrázku

Galerie obsahuje celkem 46 obrázků.
1-10   11-20   21-30   31-40   41-46  

Autor snad nemohl zvolit přiléhavější název své bakalářské práce.
Ostrava, hrdé město plné hrdých lidí. Město, které se pyšnilo názvem Ocelové srdce republiky. Ptali se funkcionáře: Na co chcete nalákat do Ostravy turisty? Odpověděl:
Na kouřící komíny. Nevidíte, jak je to krásné? Jak absurdní, ale i naivně nevinné.
V letech 2011 až 2014 nafotografoval Ondřej Durczak soubor fotografií o Ostravě.
Z fotografií vytvořil obsáhlou knihu s těmito kapitolami Doly a kolonie, Hutnický průmysl, Místa k odpočinku, Služby veřejnosti, Ulice a sídliště, Ostatní podniky.
Fotografie památek a dalších vybraných míst jsou doplněna texty o historii a významu objektů. Vznikla tak ojedinělá publikace, která realistickým pohledem odhaluje opravdovou tvář města. I když doposud nebyla vydána, zařazuje se do široké řady obrazových publikací, které podrobně dokumentuje, komentuje a rozebírá teoretická práce Fotografické publikace o Ostravsku v letech l948 – 1989.
Publikace je nejen o místech známých, ale i neznámých. Detaily se střídají s velkými celky, interiéry s exteriéry, paneláky s koloniemi, bazary, obchody, knihovny, krajinné detaily s velikými celky, pomníky, továrny, hřiště, lesoparky, Devastace i současnost. Mezi tyto fotografie jsou zařazeny fotografie lidí, kteří nakupují, pracují, odpočívají, baví se.
Jednotlivci i skupiny, Staří i mladí.
Z této obrovské plejády fotografií bylo vybráno deset, které mají výtvarný charakter. Jsou to jakási městská zátiší, Rozbité hodiny, Slunce na zdi, Zátiší s kobercem a pneumatikou, Mapa Ostravy, Kresba továrny, Skokanský můstek, Prolézačky, Terč, Okna, Drátěné kvítko.
Soubor má až surrealistický nádech a může nám asociovat nalezená zátiší Emily Medkové nebo jiných fotografů šedesátých let.
Fotografie v nás vyvolávají vzpomínky na doby, kdy předměty či objekty žily svým účelným životem, kdy se jich dotýkaly ruce, kdy byly funkční.
Vše má svůj čas, vše má svůj začátek a konec.
Publikace obsahuje seznam použité literatury, seznam odkazů na historické fotografie a seznam zkratek.
Soubor deseti fotografií velmi vhodným způsobem doplňuje obrazová publikace, která identifikuje jednotlivá zátiší do prostředí, kde byla nalezena.

Práci doporučuji k přijetí a hodnotím stupněm A.

prof. Mgr. Jindřich Štreit