| na další stranu Magdalena Křenková
Zdravím, pane Hess,děkuji za výzvu. Zatím v příloze posílám foto Reynka a něco ode mě ze sbírky Beránky spadlé z výšek.
 Foto od pana Pavla Jasanského jsem našla na internetu a autora jsem nemohla dohledat - vygooglovala jsem obrázky Reynek.
 Zjišťovala jsem i autorská práva, zda mě nemůže za to někdo popotahovat, když se tak inspiruji.
 Obraz jsem namalovala po přečtení  půvabné knížky Lucie Tučkové - Suzanne Renaud, kde je Petrkov vnímám z pohledu paní Reynkové - Renaud. Ožily ve mně všechny dojmy petrkovského zámečku i staroříšské vily mého dědečka Josefa Floriana, kde Reynkovi za války po zabavení svého domu rok bydleli. Posílám fota vily, které jsem udělala, když ještě žil poslední strýc Gabriel.
 Zkusím o panu Reynkovi něco napsat, ale já osobně jsem ho nezažila, nebo si ho nepamatuji. Zemřel, když mi bylo 5 let.
 
 Přeji Vám dobrou noc z Říše usínající.
 Magdalena Křenková
 
	  Ze sbírky  Beránky spadlé z výšek
 básně z let 1989 – 2000
***
Do nebe noc zavěsilasnubní prstýnek
 nad Kladinou
 včera sis mě ved
 
 vůní polí omotáni
 jako prvně spolu sami
 
 jenom včera rádi víc
 dívali se na měsíc
 srdcem tiché požehnání
 posílali do vesnic
 
	  *** 
Za ranního kuropěnímraků na nebi není
 jazyky s červánky
 za domy do dálky
 vyplivla ústa rána
 
 kdosi tichý na zemi
 vstává
 vesnici odevzdává
 
 Salve Regina
 Mater misericordae
 polštářem přikryj domy
 k ochraně uzdravení
 
	  *** 
Klape listíráno jistí
 nový den
 
 hebkost v duši
 sotva tuší
 blbec ten
 
	  *** 
Srší drápy z dálkydo duše padají
 na obloze kopce
 stěsnaný
 
 pod oknem se krčí
 kotě odkudsi
 roztaženou dlaní
 zlobu zadusím
 
 o takových věcech
 vyprávět komu
 pod obrazem Panny
 Betlémského domu
 
	 Vila Josefa Floriana ve Staré Říši
 *** 
Kladina je louželistí ve větru klouže
 sklouzlo se slunce do mé hlavy
 obrázky vrchovatý
 podzimu
 
	 Vila Josefa Floriana ve Staré Říši
 *** 
Lucernámpára jde od huby
 rampouchy blbý
 k duši přimrzají
 
 z nebe ze stájí
 vyjíždějí koníci
 křupe mráz v truhlicích
 mračen
 
 amen amen
 podívej dolů
 
 jsem tu já
 dálka tma
 
 nemluví jako ty
 poklady prostoty
 zavírají
 
	   Magdalena Křenková namalovala obraz podle fotografie Pavla Jasanského
 *** 
Opilci řvou z lavičkyúzkost pod víčky
 ou
 pod víčky
 
 nadávka jedna za druhou
 sítem paprsků mraky jdou
 ou
 mraky jdou
 
 sotva kdo tuší
 moji duši
 neznámý host kruší
 
 ó Pane
 jabloň se chvěje
 Ty víš jak mně je
 ou
 jak mně je
 
	 Vila Josefa Floriana ve Staré Říši
 *** 
pro E. B.
 Jeřáby zarudly do oblaků
 za tebe
 Matku volám Matku
 
 na balíku slámy
 přes placky beránků
 vykrajuji přání
 do tvaru zázraku
 
	  SETKÁNÍ S VĚČNOSTÍ 
Nepomuky na dlanido kaštanů se naklání
 ovečka z oblohy
 
 kaplička Jana v dálce
 kopretiny na procházce
 já a ty tati
 
	  O BOHUSLAVU REYNKOVI 
Bohuslav Reynek byl blízkým spolupracovníkem mého dědečka Josefa Floriana, staroříšského vydavatele Dobrého díla. Za války rodina Reynkova po zabavení jejich statku u Florianů ve Staré Říši rok bydlela.
 Dědečkova vila  čp. 175  v horním konci Staré Říše, byla častým cílem nás dětí a později i nás dospělých. Na televizi se u Florianů nenarazilo do mých asi osmnácti let, tak jsme pro rozptýlení pobíhali po přízni, kde se za teplých dnů sedávalo před domem na lavičce, jindy ve velké kuchyni nebo v knihovně a povídalo se a povídalo.  I když jsem dědečka ani pana Bohuslava Reynka osobně nezažila, bylo v rodině o nich tolik vyprávěno, že nešlo už v dětství nevědět, kdo byli a čím žili.
 
 Když jsme chodili do vily, u nás doma bylo zažité říkat, že jdeme k Évě.
 To podle tety Evy, která v domě žila ještě s dalšími sourozenci.  Nevím proč, ale vždy se to Eva protahovalo na Éva. Teta se učila francouzsky, velmi se spřátelila se Suzanne Renaud, a tak měla silné vazby na Petrkov.  Reynkovi  jezdili zase do Staré Říše. Potkávali jsme se s Jiřím a Danielem Reynkem a jeho rodinou.
 
 Byli hosté, kteří se nám dětem líbili, a pak ti, co se nelíbili. Reynkovi byli vždy v první kategorii.
 
 Jak člověk dorůstal, hledal a objevoval pro sebe na světě to spřízněné.
 A nenarazit v naší knihovně na poezii Bohuslava Reynka, bylo nemožné.
 Okouzlovalo mě malebné, průzračné a duchovní vidění jeho důvěrného mikroprostoru na zemi.  Obzvláště za dusivé totality bylo pro mě potěšením ponořit se do světa petrkovské poezie, který byl tak tichý, jemný, kde svým životem dýchala každá okenní tabulka, každé zaskřípání dveří mělo svůj význam.
 
 
 
 Občas jsem dělala do Petrkova také šoféra  svým rodičům. V roce 1995 jsem měla s bratrem Václavem u Reynků první větší výstavu svých obrazů.
 Viz http://www.obrazy-krenkova.cz/vystava_petrk.html
 Pokusy suchých jehel mi známý vytiskl právě v Petrkově.
 
 Reynkův  Petrkov pro mě je věžička,  kočky,  houf holubů na střeše, široké schodiště, kuchyně, rozlehlá zahrada s pořádnými stromy,  v různých ročních obdobích různé barvy, nálady, vůně.  A hlavně Daniel a Jiří Reynkovi, jejich vlídnost a příjemné posezení.
 
 Všechno to ve mně ožilo po přečtení nádherné knihy Lucie Tučkové – Suzanne Renaud/ Petrkov 13.  Dojalo mě to natolik, že mě to inspirovalo k namalování obrazu pana Reynka podle fotografie Pavla Jasanského.
 
 Bohuslav Reynek zanechal na zemi tiché stopy, které stále vábí a těší.
 Někdy si říkám, jaké ty stopy zanechám já.
 
	  |