| na další stranu Michal Bystrov
		(nar. 1979)
 Novinář se zaměřením na hudební publicistiku, písničkář se zálibou v blues a folkrocku. Skládá, překládá, píše poezii. Inspiraci bere od lidí, kteří by se jinak potkali jen stěží: třeba od Jiřího Suchého a Boba Dylana. Své básničky by prý měl zpívat, písničky číst jako básně. Z příběhů má nejraději Dona Quijota, z pití skotskou. V jedenadvacátém století je omylem.
 
 10. 9. 1968
na rohu Opletalkystojí kluk proti tanku
 a klidným hlasem říká
 ty nepojedeš nikam
 
 voják ho pozoruje
 slyšel už spoustu keců
 je zvyklej na popravy
 ten mladej zmrd ho baví
 
 o kus dál hrozí kopím
 jeden z těch bájnejch králů
 ožralej voják Rudněv
 chopí se samopalu
 
 a kluk ho přesvědčuje
 na rohu Opletalky
 budoucí tajná oběť
 poslední pražský války
 AJLANOVA SMRT
nezůstávej na tý lodinechtěj přeplout oceán
 nezůstávej na tý lodi
 v moři lidí zbudeš sám
 
 vím, že není jiná cesta
 takhle to už nejde dál
 nikoho bůh nepotrestal
 nikdo boha nehledal
 
 chrámy v prachu – tolik škody
 chladne i tvá malá dlaň
 nezůstávej na tý lodi
 je to Bludnej Holanďan
 AŽ PŮJDE DNES V NOCI S TEBOU
až půjde dnes v noci s tebouten, co ti do klína spad
 nečekej že bude váhat
 co dělá to dělá rád
 koukni se na ty dva v dešti
 zima je jemu i jí
 vidíš jak hrozně si přejou
 vyspat se s poezií?
 
 až půjde dnes v noci s tebou
 až zhasnou tenhleten bar
 nečekej že bude něžnej
 z tvý duše zbude jen cár
 a někde zas jeden básník
 staví tě na piedestal
 ráno si opláchneš oči
 a pak se musí jet dál
 
 až půjde dnes v noci s tebou
 poslepu bude tě vést
 nečekej, že to ňák zvládneš
 je to spíš bigbít než jazz
 ví, co si myslíš, kde bydlíš
 jak se má pozvat, co říct
 hra končí, za oknem liják
 bubnuje do popelnic
 BLUES O ŘETĚZU
hudba Jiří Šlupka Svěrák
 pána mi vzala žlutá voda
 ani se nestih nalíznout
 dřív nebo pozdějc by mě prodal
 
 a jeho milenka se drápe
 na kládu plnou pijavic
 hbitějc než k němu na kanape
 
 a jeho děcko, aniž ceklo
 v kolíbce, kterou zchroustal jez
 procestovalo celý peklo
 
 a já mám řetěz kolem hlavy
 a bouda na dně váží cent
 a to si nikdo nepředstaví
 HANA A ANTONIE
vypadám starší – je mi dvacet pětnechci jít spát, mám strach, že je to naposled
 najednou stačí, že se usmíváš
 když zavřu oči, vidím úplně jinou tvář
 
 bojím se, že svoboda je jenom sen
 bojím se, že svoboda je jenom sen
 z kterýho nikdy živý nevyjdem
 bojím se, že svoboda je jenom sen
 
 nikdy dřív na mě nemířila zbraň
 Pákistán – Balúčistán – provincie Van
 šofér s tím druhým mluví na půl úst
 v zrcátku vidím odjíždět náš autobus
 
 a vím, že svoboda je jenom sen
 vím jistě: svoboda je jenom sen
 z kterýho nikdy živý nevyjdem
 vidím, že svoboda je jenom sen
 
 dva roky v jedný díře hnít
 s lidma, co zapomněli se nám představit
 všechno ti vezmou, i tvůj stín
 dál se mě neptej, stejně ti nic nepovím
 
 bojím se, že svoboda je jenom sen
 bojím se, že svoboda je jenom sen
 z kterýho nikdy živý nevyjdem
 bojím se, že svoboda je jenom sen
 
 dneska na letišti, to byl shon!
 jak puška AK na mě mířil mikrofon
 měl milej hlas, ten pan novinář
 když zavřu oči, vidím úplně jinou tvář
 
 bojím se, že svoboda je jenom sen
 bojím se, že svoboda je jenom sen
 z kterýho nikdy živý nevyjdem
 bojím se, že svoboda je jenom sen
 JEŠTĚ MI O MNĚ NĚCO POVĚZ
ještě mi o mně něco povězdokaž mi, jak tě málo znám
 poraď mi, co mám dělat jinak
 rozlušti za mě ten můj hlavolam
 
 ještě mi o mně něco pověz
 rejpni si do mejch známejch vad
 řekni mi, na co bych měl myslet
 jak se mám tvářit, co mám povídat
 
 ještě mi o mně něco pověz
 o čem se bavit, kde a s kým
 pozraď mi, co se ve mně skrejvá
 jakej jsem člověk, co si zasloužím
 
 ještě mi o mně něco pověz
 že ze mě čiší divnej chlad
 že neznám žádný dobrý fóry
 že se chci trápit, že se trápím rád
 
 ještě mi o mně něco pověz
 osol mi ten můj sladkej zpěv
 postav mě do správnýho rohu
 a vysvětli mi, kdo je tady šéf
 
 ještě mi o mně něco pověz
 odhal mi, kam se ubírám
 přibij mi na čelo tu pravdu
 že jsem tě nechtěl, že chci zůstat sám
 KABÁTY V OKNECH
někdo se zcvokneněkdo se stydí
 někdo se nevzdá bez boje
 kabáty v oknech
 jak mrtvý lidi
 za nima temný pokoje
 
 ještě je večer
 už bude půlnoc
 dokud se svítí, nesvítá
 vyznání vkleče
 zoufalej únos
 z hotelu Anonymita
 
 na starejch schodech
 dozněly kroky
 už zas je slyšet trávu růst
 krysy jak lodě
 po řece stoky
 odvážej to svý hnusný blues
 
 co s holkou, která
 jednou si lokne
 a hned ti chce bejt po vůli?
 příšery z šera
 kabáty v oknech
 oběšený a strnulý
 KDYBYCH ZA TO NESTÁL
kdybych za to nestálpředstav si ten stav
 jeden omyl ze sta
 mávneš na pozdrav
 a potom se vrátíš
 do samoty žen
 zase na svý trati
 jedu, tedy jsem
 
 kdybych už tě nesměl
 pomilovat v tmách
 trápil bych se děsně
 mít tě na dosah
 prosit o tvůj dotek
 po kolenou jít
 hromadou tvejch fotek
 nežít, neumřít
 
 i kdybych tu nebyl
 je mě tu až až
 sem tam ňákej hřebík
 tam, kde visel plášť
 deska, co tě hladí
 kniha, kterou čteš
 když si nevíš rady
 když nevíš, co chceš
 KDYŽ SE V DELTĚ STMÍVÁ
když se v Deltě stmívá, zem se propadávelkej černej stín mi dejchá na záda
 nikde živá duše, na rozcestí sám
 cejtím, jak se zvolna pod zem propadám
 
 přes šumící pole vyje divnej pes
 podváděl jsem v kartách a teď mě čeká trest
 kde je moje holka, kde je kámoš Ben?
 jsem tu jen s tím děsně bledým měsícem
 
 když se v Deltě stmívá, přechází mě smích
 už abych byl zase v rušnejch ulicích
 na nároží zpíval, tancoval a hrál
 tady na mě sedá nekonečnej žal
 
 stejská se mi po všech zamluvenejch snech
 vidím svoji mámu, tátu, druhej břeh
 první lásku, tu jsem taky pochoval
 už abych zas v St. Louis tancoval a hrál
 
 měl jsem malý dítě, byl mu rok a půl
 čert ví, proč jsem si teď na něj vzpomenul
 ve dvacátým sedmým přišla povodeň
 tak kde je moje holka a kde je kámoš Ben?
 
 neměl bych tak chlastat, neměl bych tu bejt
 proč jen je ten život na mě tolik zlej?
 proč si na mě oblík tenhle smutnej šat?
 když se v Deltě stmívá, začínám se bát
 KLIDNÁ
přestal jsem řešit svoje problémypsát o nich sáhodlouhý poémy
 navenek dál se mračím ze zvyku
 v srdci mám ale klid a muziku
 už vím, kdo jsem a za co můžu stát
 až budu v sto dvaceti umírat
 a s ostatníma lidma stejně nic nenadělám
 tak ještě mi nalej
 
 snad mi i zbyly ňáký zásady
 hlavně mi nesmí dojít nápady
 musím mít s kým se o ně pohádat
 jo, blázny do umění, ty já rád
 a lidi decentní, co nejdou dál
 dokud’s je do svý duše nepozval
 a s ostatníma lidma stejně nic nenadělám
 tak ještě mi nalej
 
 zpívám si – nic jinýho nezbejvá
 žádnej šéf na mě vlídně nekejvá
 člověk se nikdy nezavděčí všem
 všichni se do těch kanclů nevejdem
 někdo si myslí, že jsem ztratil směr
 a jinej tomu říká charakter
 a s ostatníma lidma stejně nic nenadělám
 tak ještě mi nalej
 KOLIK?
kolik je prázdných míst v divadle zrození?kolik je prázdných míst v divadle skonu?
 kolik je hlubokých klínů, v nichž tonu
 za mělkých večerů, kdy jsme se vzdáleni?
 
 kolik je instinktů, kolik je pudů?
 kolik jich zkrotím a kolikrát budu
 počítat mrtvolky průsvitných citů?
 kolikrát za noc se nezeptám: jsi tu?
 
 kolik mám hříchů, kolik mám vad?
 kolik je těl, jež chci pomilovat?
 s kolika kudlami v zádech lze žít?
 kolikrát zemřu, než naleznu klid?
 
 kolik je divadel skonu a zrození?
 kolik je dálek, v nichž chceme být vzdáleni?
 KULHAVÝ NÁMOŘNÍK
hudba Jiří Šlupka Svěrák
 na břiše břišní tanečnici
 na zádech bílou velrybu
 mlčel, jak mlčí námořníci
 zřídka se nutil do slibů
 
 za dýmkou ve vousatých mracích
 ukrytý – před čím, těžko říct
 sledoval, jak se v dálce ztrácí
 triangly štíhlých plachetnic
 
 v kamenné krčmě u přístavu
 kde měl své místo už sto let
 s tabákem smíchal mořskou trávu
 račte si, dámo, přivonět
 
 pak v rytmu podvečerních zvonů
 házel si mincí – měl v tom cvik
 loď v zaprášeném demižonu
 pokřtil prý jménem Moby Dick
 
 dodnes se lekám jeho stínu
 čekám, až zazní temný tón
 který mu z hloubky na pevninu
 posílá snad sám Poseidon
 
 paměť už dávno celou propil
 snů se však nikdy nezbaví
 ten Achab, co se neutopil
 i když se to tak vypráví…
 MÁLO
málo chytrých rozhovorůmálo dobrých fórů
 
 málo citu bez tyjátru
 málo vlastních bratrů
 
 málo těch, kdo plní přání
 bez vysvětlování
 
 málo víry v smysl cesty
 málo, málo štěstí
 
 málo vůle nebýt malý
 málo jsme se znali
 
 málo kroků do neznáma
 málo – ani za mák
 
 málo ranních milování
 horkých nočních dlaní
 
 málo, málo pochopení
 není, není, není
 
 málo vůle, hodně volů
 málo volných stolů
 
 málo času, vody v řece
 málo, ale přece
 
 málo bílých míst a stránek
 málo vane vánek
 
 málo Faustů s kapkou krve
 okamžiku, trvej
 NOČNÍ BLUES
po ostří se procházímdo snů ti sázím frázi za frází
 a ty jen spíš a neslyšíš
 řetěz mejch úvah: smrt je, když…
 nemůžu nemít pravdu celej čas
 slyšelas, co jsem říkal? kterou část?
 
 noční blues, noční vzduch
 k spícímu tělu mluvím nazdařbůh
 a jsem sám a nejsem sám
 přes mokrý střechy hledím ke hvězdám
 před světem schovanej
 jsem na dně? nevím – jo a ne
 
 noční blues, noční host
 měsíc jak vybělená lidská kost
 neříkáš tak ani tak
 prosím tě, co je tohle za chyták?
 neříkáš, že odcházíš
 neříkáš ani, že mi chceš bejt blíž
 
 jak žít dál? jak žít dál
 tenhleten děsně temnej seriál
 karty jsou rozdaný
 v světlíku rozladěný varhany
 za dveřma kroky: pes a jeho pán
 ví někdo, že tu tiše umírám?
 
 noční blues
 noční blues
 noční blues
 noční blues
 OTA A STEVE
Ota a Stevejdou nocí jako první
 tam na kulatým
 malým náměstí
 
 Ota a Steve
 vtom odněkud zní hlasy
 co se to líhne
 v hlavě vypitý?
 
 Ota a Steve
 jdou po stopách těch zvuků
 absurdní scénka
 osvětlenej pyj
 
 Ota a Steve
 dva vyhození hosti
 v Akráči větraj
 mlha na hrobech
 
 Ota a Steve
 s uchem přilepeným
 k domovním zvonkům
 hlásič haleká
 
 Ota a Steve
 si povídaj s tím křikem
 najednou bzučák!
 někdo je zve dál
 
 Ota a Steve
 se honem hrnou dovnitř
 a já tu stojím
 přesně jak ten pyj
 
 Ota a Steve
 tam někde jede mejdan
 a oni na něm
 to se mi snad zdá
 
 Ota a Steve
 tak bloumám Vinohradskou
 ta holka vedle
 dala by si říct
 
 Ota a Steve
 a nikdo nemá páru
 já jedinej
 vím, kde je spolkla tma
 PALACKÉHO NÁM., 2.30 RÁNO
vidím tvůj puklej odraz ve skleslyším tvůj popraskanej hlas
 za tebe mluví sklenka vína
 a za mě kecá tvrdej chlast
 
 havran si v rohu leští prýmky
 chlap s mečem srká čistej líh
 a volá: nejsi ty můj brácha?
 máš na to postavu i ksicht
 
 řekla, že ukradne mi duši
 přestal jsem kvůli ní i spát
 jednou jsem do ní hodil bůra
 spolkla ho jako automat
 
 měsíc se přikrejvá lví kůží
 v zahradě plný tygřích tlam
 celej můj život je jen útěk
 a za všechno si můžu sám
 PLÁNY
laciný víno v levným odpolednizahání chmury, ale láká hmyz
 chodil jsem na vejšku a mám jen střední
 chtěl jsem bejt PhDr. a jsem DiS.
 chtěl jsem bejt kosmonautem a teď chátrám
 v baráku, kterej má jen čtyři patra
 chtěl jsem psát o lásce, co nezevšední
 ne o tý, co je samej kompromis
 
 spousta mejch plánů je už navždy v pánu
 bojím se lidí, co maj sypkou krev
 chtěl jsem bejt king a umřít na mejdanu
 chtěl jsem mít bluesband a bejt jeho šéf
 chtěl jsem mít cadillac a rolls-royce k tomu
 skončil jsem na italským autodromu
 chtěl jsem mít bluesband s kočkou na pianu
 a nezmoh jsem se ani na název
 
 sedím a studuju, jak tejdny plynou
 krvavý oko rozhlodává dvůr
 hlava se marně pere s kocovinou
 slova se splejtaj v divnej kalambúr
 sem tam se na tebe i rozpomenu
 pak vzpomenu si, že to nemá cenu
 sedím a tiše vlaju nad krajinou
 jak písek ve ztraceným městě Ur
 
 laciný víno v levným odpoledni
 zahání chmury, ale láká hmyz
 chodil jsem na vejšku a mám jen střední
 chtěl jsem bejt PhDr. a jsem DiS.
 chtěl jsem bejt polda nebo gynekolog
 chtěl jsem bejt Dylan a jsem dylanolog
 chtěl jsem psát o lásce, co nezevšední
 ne o tý, co je samej kompromis
 POSLEDNÍ MOHYKÁN
jsem poslední mohykánjsem ze starý školy
 nepřátelům onikám
 předtím než je skolím
 a když nevím kudy kam
 tak na kytaru naříkám
 jsem poslední mohykán
 jsem dobrej ve svý roli
 
 všichni dělaj v reklamce
 já jedinej tu zbyl
 a tak mi není do tance
 moc plánů, málo sil
 moc šéfů, žádnej indián
 jsem i svůj otrok, i svůj pán
 sám zvolím se i odvolám
 a cesta má je cíl
 
 že jsem pašák, povídaj
 co mám na to říct?
 prej co jim zbyde, to mi daj
 jenže já chci víc
 chci mít ve čtyři po šichtě
 a dovolenou v Egyptě
 a šťastnej úsměv na ksichtě
 pět tisíc, sto tisíc
 
 jsem poslední mohykán
 jsem ze starý školy
 kdekdo mi radí, kudy kam
 výt s vlky, bučet s voly
 čím víc do toho pronikám
 tím rychlejc spěju do nikam
 když mluvím, tak nic neříkám
 a ohnutej hřbet bolí
 
 všechno jsem už vyzkoušel
 a všude už jsem byl
 vybral jsem si ze dvou zel
 od každýho díl
 moc šéfů, žádnej indián
 jsem i svůj otrok, i svůj pán
 jsem poslední mohykán
 a cesta má je cíl
 POZVÁNÍ
minulost nechte hejnům vranať se zas hýbe mrtvá zem
 a na krvavý oceán
 vyplujte vstříc svým obětem
 
 toužíte-li mne navštívit
 nuž přijďte – s blátem na botách
 úsměvem tenkým jako nit
 svědomím, které sežral strach
 
 jak exotický, vzácný tvor
 posedím vám i postojím
 jak vyhořelý meteor
 zranění, co se nehojí
 
 chcete-li slova, může být
 neváží víc než lidský hlas
 klidně mne přijďte navštívit
 nebudu doma – vítám vás
 K. H. PÍŠE
Karel Hynek píše, je toho v něm tolikpůl roku nezavadil o pořádnou roli
 a navíc Lori někdo měl, a to ví jistě
 škoda, že v jejím tajném písmu
 není žádný systém
 
 nebýt či být a jiná lidská klišé
 někdy se bojí, že svou báseň nedopíše
 Karel Gott zpívá Mám rád Máchův Máj
 po drahém víně levný krvesaj
 
 Ovidia čeká vyhnanství
 řekl, že básníci budou žít věčně
 Mácha by pical a nemá s kým
 ta nemoc, kterou chytil v Praze
 začíná se tvářit nebezpečně
 
 Karel Hynek píše v Libušině lázni
 v jeskyni po dešti, kdy každé slovo zazní
 v komůrce, kde má kytaru a stůl
 píše, páč jináč by se pominul
 
 Praha se mění a romantika mizí
 v duši mu ale zatím nikdo neuklízí
 a srdce bije jako v dálce hrom
 tep je ten nejpřesnější metronom
 
 chtěl bych jít s ním
 a třeba v jiném čase
 vidět to sám
 jestli je pravda to, co povídá se
 
 včera tu byl – dvě strany jedné mince
 zjizvený úsměv schoval za vysokým límcem
 úplně v rohu seděl mistr kat
 špinavá mračna táhla na západ
 
 dva tiší hosté chvíli před setměním
 zůstaly po nich jenom kroužky zaschlé pěny
 verše, co poutník vyryl v lůno skal
 jedna z těch básní, které nedopsal
 
 poslední pohled
 údolí, kde hoří
 pak všechno splyne
 celé České středohoří…
 VÍTĚZSLAV PÍŠE
Vítězslav píšeje toho v něm tolik
 když pije vzpomínku
 jak těžký alkoholik
 dnes v noci bude dlouho svítit
 za oknem mu sněží
 stačí jen vzhlédnout
 jenže na ničem
 než na básni teď nezáleží
 
 minulá láska
 láska uplynulá
 je zcela bezcenná
 teď v 0.00
 čas, který běží
 jen tak nanečisto
 vteřina, která nemá
 v čase místo
 
 na bílý papír padá
 černý sníh
 za oknem negativ
 tvých vizí zvrácených
 a ty  zde  v nich
 
 Vítězslav píše
 bez ladu a skladu
 v Provence je hroznem
 ze slunného vinohradu
 v El Pasu netopýr
 co hltá kaktusovou šťávu
 v Moskvě je jenom jedním
 z mnoha Vítězslavů
 
 planoucí okno značí
 že je doma
 píše a píše
 možná Edisona
 chybí mi poezie
 malý je
 kdo nesnaží se o víc
 chtěl bych psát do sněhu
 tak jako ten kluk Nezvalovic
 
 k vesmíru blíž
 a půlnoc jako brána
 na bílé zdi pár stínů
 to duše potrhaná
 v převleku za krajinu
 
 kytara čeká
 padá na ni prach
 paprsek lůny
 prochází se po strunách
 i když mě nenapadá, o čem
 chci se propsat k ránu
 prach na kytaře
 a prach na pianu
 
 lásky, co byly
 sem tam vzpomenu si
 raději ale zhudebňuji
 mrtvé Rusy
 a podél potoků se toulám
 k menhirům, ze kterých cos sálá
 lásce, co žiju
 té je každá píseň malá
 ZA JANEM TŘÍSKOU
jak bezhlavě se sešeřilov nejhorší možnou chvíli
 kdy doba vymklá z kloubů šílí
 a Lear odchází do lesa
 kdy hrajem durcha bez esa
 
 jak divně vstřícní jsme k těm časům
 kdy těžko dočkat večera
 a na postavy z Moliera
 hodí se slova Shakespeara
 kdy strach nám srdce zavírá
 
 sny se zřídí, spadnou pod stůl
 rande s Prahou nadranou
 živí lidi skáčou z mostu
 sochy na něm zůstanou
 
 jak nevlídně se na nás tváří
 v zrcadle řeky vlastní tvář
 opodál prorok Jeremiáš
 do vody zvrací – viděl dost
 kamenní hosté – samá ctnost
 
 sny se zřídí, spadnou pod stůl
 rande s Prahou nadranou
 živí lidi skáčou z mostu
 sochy na něm zůstanou
 ŽIVOTY SLAVNÝCH OSOBNOSTÍ
životy slavných osobnostíto je přec něco příšerného
 Chopin se zalkne tupou něhou
 tváří v tvář sprosté Sandové
 a ta mu oči vyklove
 
 životy slavných osobností
 opravdu měly to, co chtěly?
 Popelčin střevíc pro Grace Kelly
 kdo uteče, ten vyhraje
 samota jménem Toyen
 
 životy slavných osobností
 tam pod legendou maso s kostí
 a srdce zvláštně bolavé
 co vyplave, to odplave
 
 životy slavných osobností
 už jenom když si představíte
 že mohla mít a nemá dítě
 že nikdy dítě neviděl
 pak rakovina: Bowie, Brel
 
 životy slavných osobností
 tam pod legendou maso s kostí
 a srdce zvláštně bolavé
 co vyplave, to odplave
 
 životy slavných osobností
 zdravíčko, hvězdy, jak se máte?
 Marilyn bledá v černých šatech
 Chaplina z hrobu vyhrabou
 a havran zpívá: diga dou
 
 diga diga dou, diga dou dou
 diga diga dou, diga dou
 |