Eva Frantinová

Vzpomínky Na přeskáčku další část


Fotografie míst, kam Karel Sýs s Evou Frantinovou chodívali.

obr. 1

náhled 1. obrázku

obr. 2

náhled 2. obrázku

obr. 3

náhled 3. obrázku

obr. 4

náhled 4. obrázku

obr. 5

náhled 5. obrázku

obr. 6

náhled 6. obrázku

obr. 7

náhled 7. obrázku

obr. 8

náhled 8. obrázku

obr. 9

náhled 9. obrázku

Galerie obsahuje celkem 9 obrázků.

MAKOVICE

Visí už desítky let v mém obýváku. Devět makovic v červené paspartě. V rohu obrázku podpis – František Doubek 1975. Nesla jsem si je tenkrát domů – opíjely mne poezií toho večera, kdy jsi mi o malíři, kterého jsi měl tak rád a který žil v Písku, poprvé vyprávěl. Denně se na mne přes počítač dívá devět makovic, makovic, z kterých padá mák, mák našich chvil – první obrázek od tebe…

OMLUVENKA

Není. Nebude. Ztracená nebo někde dávno rozpadlá. Byla z dob, kdy si člověk ještě všechno neschovává – na památku. Na kousku papíru: „Omlouvám svou dceru z hodiny“ a tátův podpis. Jiným písmem.
Místo hodiny jsme šli po Karlově mostě. Chtěla bych ji ještě jednou držet v ruce a ztišit v sobě výčitky. Tu omluvenku.

XXX

Jen těžká budou všechna loučení
uprostřed Karlova mostu
až tak jednou v hořkém sklíčení
spolu půjdeme naposledy
vynoří se před námi hejna
minulých kroků
věrní kamarádi ozářeni žlutým světlem
polibků
i posledním zmámením
zakloní naše hlavy
nad ústa tmavé řeky
ty bolestně zašeptáš
jako už milionkrát moje oči
a radost na smutku uplave
z přístavu srdcí
o písničku dál

ČÍM JSEM CHTĚL BÝT

„Bylo mi asi deset, stáli jsme s tatínkem v Písku před klenotnictvím. Tatínek se ptal: a čím bys chtěl být? Já odpověděl: tatínku, spisovatelem…A tatínek mi tehdy řekl: to bys měl hezkej život, každý by ti podal ruku… A o mnoho let později, když jsem mu dal svou sbírku básní, mi vzkázal: dá se to číst…“

OBJEV

Báseň je vždycky objev! Tak jsi to říkal. Jsme oběti těch objevů. Nevěřím, že skončí ve šrotu jako to těžké železné šlapací autíčko, které nešlo utáhnout a které jednou tatínek odvezl „na opravu“ a už se nevrátilo. Nikdy je strašné slovo. Každé ráno cítím na svém srdci zdvojený tlukot. Stále tě držím za ruku. Svou báseň, svůj objev.

BAZAR A ANTIKVARIÁT POD SCHODY V NUSLÍCH

Chodili jsme sem dost často. Temná místnost naproti tramvajové zastávce a v ní snad ještě temnější záhada. Prodával tu všechno možné člověk, který snad byl vlastním synem vlastní sestry. Nebo tak nějak. Vše bylo totiž asi ještě mnohem složitější… Vykládal nám svůj původ, ale nikdy jsme to nepochopili, to by si člověk musel kreslit, říkal Karel, když jsme se rozhlíželi po zboží, kde nechyběly ani staré vojenské uniformy, a trochu se i báli…krásně báli. Jmenoval se Punčochář.

RIMSKIJMUSORGSKIJ A JINÍ

„Evo, co napsal ten RimskijMusorgskij?“
„Evo, není už ta Labuť, jak ji hraješ, nudná, kam vůbec pořád plave, tá dá dádádá dá…ať už proboha doplave!“
„Jó zase ten Sensán i s Labutí, ten by se mohl jmenovat Semsám…“
„Evo, zahraj Břucha, ten koncert gé moll, to je hudba pro housle, Bach je nudnej…bez orchestru…já bych mohl hrát v orchestru tak na triangl, nebo na zvony, práskat bičem, dělat bouřku“
„Evo, začátek Symfonietty, božské Janáčkovy fanfáry, to je něco!“
„Jednou jsem byl na koncertě, hráli Otomara Kvěcha, líbilo se mi to, proč se to nehraje?“
„A Mozart, Mozart, koncert pro hoboj…“
„A zahraj mi Když zavítá máj, Ó vy lípy, Proč bychom se netěšili…“
„Že to není přesný, vypulírovaný, to nevadí, a víš, že s těma chybama je to snad i hezčí?“
„Chtělas bejt světovou houslistkou, ale vždyť máš něco mnohem lepšího a svobodnějšího
a to je psaní!“

JMENOVKYNĚ T.S.

Chodili jsme kolem toho zvonku na dveřích v ulici pod Havlíčkovými sady. Musím se podívat, zda tam jméno ještě je. Nakonec je to ale jedno. Taťánu Sýsovou nikdo z nás neznal, nikdy ji neviděl. Jak asi vypadá? Taťána…pěkné jméno. Co asi dělá? Asi musí mít pěkný byt s výhledem do sadů. To jsme si mysleli, když cestou do Vršovic míjeli jsme zvonek.

NADHAZOVAČI

Často jsme si nadhazovali básně. Řekla jsem slovo – Karel vyndal z aktovky notýsek a už psal. „Ukaž mi to“, žadonila jsem.
„To ještě ne, čím jsem starší, tím méně si věřím…“
Jindy Karel řekl slovo, nebo jsme se oba zadívali u studánky do tropické zeleně, která objímala řeku – to jsem vytáhla z batůžku nebo z obří růžové ledvinky, které se smál, notýsek zase já. A jiné dny nic, vůbec nic. Jen se žilo a dívalo. Beze slov. To bylo nejhezčí.

AŽ NA ZEM

Název básnické sbírky. Hlavolam. Ale nesmírně důležitý! Měl by to být verš. Který vše vystihne, který upoutá. Odpověď. Otázka. Dvojtečka.
Názvy našich básnických sbírek nás oba měly za jakousi ulici. Míhaly se námi - jako se míhají ulicí ráno i večer lýtka. Jako se tou ulicí spěchá, jako se v ní i čeká, jako na ulici sněží i prší. Sbírka je hotová, kde je název?
Název. Často se vynořil, ale jednou i zavlnil. Muselo se to stát na jaře.
„A Kájo, nevíš, jaká délka sukní se letos nosí?“
Karel vytáhl z aktovky notýsek.
Tak se před námi zavlnil název sbírky – Básně až na zem…

FOTOGRAFIE

Když básně „nebraly“, přišlo ke slovu fotografování.
„Musíš zblízka, zblízka…“, radil jsi mi.
Fotili jsme zdi, staré kůlny, reklamu Spi sladce, zvonec na Hlásce, knihobudky, Jeruzalém – terasu domu a opukové zdi – v Kostelci, okna a prahy, kliky…Fotky se potom objevovaly nejen v Kmeni a LUKu, ale také na výstavách, ke kterým Karel napsal vždy krásné úvodní slovo.
To psal k mnoha výstavám. Naposled v červnu 2024 k výstavě kostelecké malířky Věry Žižkové.
A já stále slyším smutné: „Budeš to tam muset přečíst ty, poprvé místo mne…“

KOSTELECKÝ ROUSSEAU

Mnoho je na světě Kostelců, jeden jsem navštívil dokonce v dalekém Srbsku. Kostelec nad Orlicí – nikoli nejmenší mezi městy českými – se může pochlubit nejen polohou, nejen svými rodáky, slavnými i neprávem zapomínanými (však jsme v Čechách!), ale zejména řekou Orlicí, jež je nejen Tichá, ale i Divoká!
Zde našla místo k pobytu malířka Věra Žižková.
Už jako dítě jsem chodil Rybářskou ulicí od tety Dolanové k řece kolem její zahrady a nahlížel do jedné z nejkrásnějších kosteleckých zahrad, aniž jsem měl ponětí, kdo ji založil a kdo ji udržuje.
Teprve nedávno jsem měl to štěstí, že jsem poznal onu zahradnici, která dělí svůj čas mezi zahradu a malování. Věra vlastně ani nemusí vycházet do plenéru, má ho doma.
Ostatně milovaný malíř Henri Rousseau maloval tropické kraje, aniž vykročil z bran Paříže, zatímco jeho méně nadaní vrstevníci brousili po celém světě.
Tím nechci říci, že Věra Žižková sedí za pecí svého útulného, do zeleně vnořeného domku.
Když se jí zlíbí, uvidí ze suchozemského městečka i daleké moře. A chtě nechtě, pořád je to moře tak nějak kostelecké.
Jinak ovšem nemusí vycházet za náměty za zbytky městských hradeb. Má už své motivy neomylně v oku – především stromy. Holé i olistěné, věkovité i právě nedávno vyrostlé.
A jako třešnička, či spíše pořádná třešeň na dortu, se mezi stromy objeví bílý kostelecký zámek. To všechno jsem vlastně viděl i já, jen jsem netušil, že ve městě žije umělkyně, která o to vše, co jsem už dávno pod tíhou času zapomněl, neustále pečuje.
Dobře viděti, to je oč tu běží. Ať zblízka, nebo jen ze snu, uvidět, co jiní nevidí, a tento nadevše prchavý záblesk krásy zachytit.

ODPOLEDNE V HORNÍM BEZDĚKOVĚ

V Horním Bezděkově měl ateliér malíř Teodor Rotrekl. Karel o něm napsal, že „maluje na ostrově“ a jednu mou stěnu v obývacím pokoji zdobí jeho obraz – ilustrace k mé knize básnických próz Praha dvouvěžatá – a devět grafik. Jedno odpoledne jsme obdivovali v Horním Bezděkově obrazy, které měly básnické názvy. Tak třeba „Posezení v ateliéru – orchideje při práci“, „Rej andělů na ultrakrátkých vlnách“, „Zachraňte lidstvo!“, „Můžete pokračovat, tiskátka jsou připravena“.
Ano, tiskátka z papírnictví si dobře pamatuji, některá se objevovala v mém notýsku z první třídy – beruška, motýl…Ale tady, v Horním Bezděkově v ateliéru, jsem viděla opravdový stroj. Myslím si, že byl „tiskací“, nebo snad „lisovací“, hladově tu čekal na papír, který malíř poprášil vesmírnou oblohou, zavalil mořem. Teodor Rotrekl před námi točil klikou stroje, fotili jsme. Paní Tamara nesla na stůl voňavý čaj.
To odpoledne bych si vzala s sebou na ostrov!

DVĚ VĚTY

„Tehdy mi Holan řekl: Vy nejste satirik, vy jste ironik…“
„A docela nedávno Milan Blahynka: Ty budeš nejdřív muset umřít…“

TŘÍKOLKA

Ta z básně. Cihlově červená. Ukazoval mi to místo – chodník v ulici Komenského: „Babička hlídala, dívala se z okna, směl jsem jenom sem a pak jsem se musel otočit…“
Chodili jsme po tom chodníku přes dvacet let, nejvíc v létě, když sálal, ale někdy i v zimě. Dívali jsme se na něj z okna restaurace Secesse. Rachotila na něm cihlově červená tříkolka a na ní malý chlapec v baretu.
Maminka chtěla, aby byl básníkem.

DĚDA LEBEDA

Možná už nikdo nenapíše o dědovi Lebedovi. Byl nebo nebyl? Na tom nezáleží.
Jana a Pavel Uhlířovi z Kostelce nám svým vyprávěním darovali obraz – děda Lebeda jede na kole od Skály k nádraží.
Jede na kole nahý! Kde nechal šaty i boty, nikdo neví.
Kdykoliv jsme šli přes most směrem na Skálu, kolem zchátralého domu U hvězdy („tady možná bydlel ten policajt, který udal dědečka, že si aktovkou zakrýval hvězdu, a aby se zbavil viny, vzal si k sobě po válce osiřelou holčičku…“), drandil na kole kolem nás.
Děda Lebeda…

PARNÍK BYL PĚKNÝ A LIBVERDA

„Parník byl pěkný.“ ¬
Tohle odepsali z nějakého časopisu (bylo to snad ABC, které si pravidelně kupoval?) malému chlapci. Skutečně – když se dívám na kresbu Libverdy (parník ani kosteleckou restauraci Secessi s benzínovou pumpou – první Karlovu kresbu - bohužel nemám, ale ukazoval mi ji),
je tu cítit kreslířské nadání…
Libverdu Karel kreslil podle jehlou vypáleného talířku na zdi píseckého bytu v Tyršově ulici
a pak kresbu spolu se svou kronikou (kde byla nalepená i stužka Mladý budovatel) poslal do kterési redakce. Do rubriky „Ukaž, co umíš.“
Za odměnu mu měli poslat krabici na jídlo a příbor.
Jenže došla jen krabice na jídlo.
A tak si o příbor a o kroniku se stužkou dvanáctiletý autor napsal…

MÁŠ VĚCI?

Takhle jsme se vždy ptali jeden druhého – nejčastěji před Dětským domovem se školou
v Kostelci nad Orlicí. „Ne, ne, tam nepůjdu…“, s hraným pláčem odpovídal Karel.
A já: „To víš, že tě tam nedám…“
Utěšovali jsme se v téhle hře. A objímali.

STARÉ ČASOPISY A NOVINY

Krása. Když se na nějaké někde „káplo“. Třeba na Zábavný kalendář pro dům a rodinu z roku 1914, kde jsme ve Všeobecném oznamovateli viděli „Jemné, duryňské, povětrnostní domky“. S teploměrem, stěny posypané „blyštidlem“. Takové „Počasí“ Karel za oknem vždycky chtěl. Také toužil po dalekohledu, který by si postavil k oknu svého bytu v panelovém domě. I proto jsem ráda jezdila na kole z chaty do Ondřejova – a jednou jsem také psala na hvězdárnu. Psala jsem, zda by nám tam neudělali pořad z našich básní. O hvězdách jsme měli básní hodně. A Karel držel v ruce v Památníku národního písemnictví i Nezvalův telegram pro Lilly: „Má hvězdo!“ Básnil o tom: „Co si asi říkali úředníci na tehdejší poště…a to by bylo krásné, besedovat na Ondřejově poblíž hvězdářských domků…“
Zvláštnosti, kuriozity, dobové reklamy, ty na nádherné kučery i kníry, anebo citery, harmoniky, ale i třeba stará čísla ABC, Ohníčku, almanachy s fotkami prvorepublikových básníků, podhoubí opravdové poezie, jejich pseudonymy i názvy sbírek, všelijaké ty Šepoty květin, staré telefonní seznamy, obálky not – dáma s namalovanými rty na obálce Polské krve, na té samé obálce, kterou v dětství vídal na pianě i Karel, jindy a jinde náhodně objevené noty písní, které složil Nezval a já je hrála…To byl náš svět.
Jednou jsem dala svázat v Tomosu několik dílů Vědy a práce. Myslím, že jsme tam našli i reklamu na pletenou obuv firmy Dostál a Švagera z Kostelce nad Orlicí. Josef Dostál byl Karlův příbuzný, který si vzal za manželku šikovnou obchodnici tetu Emičku… Byli jsme v jeho vile (dnes se jmenuje Arleta a sídlí v ní zdravotnické zařízení…) a Karel vyprávěl, že tu po válce Emička seděla „jako oukropek“ a nevzpamatovala se - od doby co ji manžel vytáhl z transportu – nikdy. Jako dítě jsem se jí moc líbil, měla mne ráda, nic neříkala, stále jen seděla a komíhala nohama…“

PODVŮDKY

Podvůdků – natož podvodů – se bál. Vzpomínal, jak opisoval v Písku 100x větu Nebudu chodit po trávníku a pak to šel strážníkovi ukázat na místní úřad. Ten už dávno nevěděl o co šlo, a chlapci děkoval…
Často si dělal legraci z mého prastrýce Jana, kterému jsme říkali „mumie“ – někdy v osmdesátých letech novinami proběhla zpráva o jeho záhadné smrti. Našli ho – po pěti letech! – v ulici Na čihadle, kde bydlel v podnájmu. V novinách se psalo o mumifikaci. I když jsem pátrala, kde se dalo, jak to skutečně bylo a proč, Jan je stále rodinnou záhadou. Dědečkův bratr Jan mluvil ve verších a měl na kontě mnoho „vroubků“, stejně jako jeho táta Jan – pošťák z Benešova.
Jet s Karlem vlakem bez lístku (a nešlo o podvůdek ani o podvod, protože tam, kde jsme nastoupili, nebyla pokladna a lístek vydával průvodčí až ve vlaku) i jen jednu stanici, nebylo jen tak. Zvedal se každou chvíli ze sedadla: „Já ho vyhledám, já na to nemám nervy a ty jsi úplně klidná…“

VÝMĚNA KOLA

„Tu nechuť k cestování, tu mám po babičce, ta byla vždycky na nádraží o hodně dřív, měla také vždy strach, když jsem někam jel, nedej bože letěl, lítat se bojím, mám na to prášky, na Kubu jsem jel poprvé vlastně kvůli tobě, abych ti to dokázal, že se nebojím, snad bych jel do Itálie, nebo na Island – a to jenom proto, že jsem četl od Verna Cestu do středu země, já vlastně jezdím podle knížek…ale stejně je nejlepší o dálkách jen snít, všechno si vysnít…“
Snad také proto mi často Karel recitoval nejen Vteřinu od Nezvala, nejen Domy a Setkání ve zdviži od Holana, ale často právě Brechtovu Výměnu kola. Zázračné prosté verše, ve kterých je všechno.

BERTOLD BRECHT - VÝMĚNA KOLA

Sedím na stráni nad silnicí.
Šofér vyměňuje kolo.
Nejsem rád tam, odkud přicházím.
Nejsem rád tam, kam jedu.
Proč tedy přihlížím výměně kola
S netrpělivostí?

ZBINOHY

Pozvali nás na chalupu do Zbinoh. František a Bohunka Sarnovi z Vysočiny. Byly to krásné dny v přírodě a moc nám i chutnaly Bohunčiny řízky se salátem. Po nich přišly na řadu Bohunčiny fejetony a verše, Františkovy obrazy, prohlídka hospodářství s domácími zvířaty, výlet za Janem Zrzavým do Okrouhlice, na závěr opět Zbinohy - procházka na nedalekou loučku…a Sarnovi ji ještě ten den pojmenovali Sýsova loučka.

KDYŽ NEBYLO DOST JABLEK

Jednou jsi za mnou přiběhl: „Představ si, dnes přišel za mnou neohlášeně nějaký redaktor z Respektu, prý o mně chce psát, tak jsem se ho optal, jestli mne zná, a on mi řekl, že v knihovně zahlédl mou knihu o tom, že za Newtona nebylo dost jablek! Na poezii a tvorbu se neptal vůbec, samé otázky o procesech 50. let, o 21. srpnu, ale o Jugoslávii, Iráku, Libyii, to nic, to taky nic…“

EVO, VON MI TYKÁ!

Návštěva u mé devadesátileté pratety Hermínky v Holešovicích.
Prateta Hermínka díky svému osobitému a svéráznému humoru, ale i neuvěřitelnému štěstí, přežila válku. Nenastoupila do transportu jako její rodiče a sourozenci (ti zemřeli v Malém Trostinci a v Treblince v roce 1942 – stejně jak jejich strýcové i tety z široké rodiny), ale skrývala se po Čechách – nejvíce v hospodách, kde si nechávala říkat Soňa.
Nikde nepobyla dlouho. A skrývala se dokonce i v Terezíně. Na konci války byla pár dní zavřená ve škole v Dolanech: „Musela jsem Rusům vysvětlovat, že nejsem Němka…“
Její byt v Holešovicích byl maličký a jedna místnost zvláštní tím, že byla prosklená. Trošku to připomínalo botanickou zahradu. To byla kuchyňka, kde Hermínka vařila kávu i Karlovi. Hned za dveřmi ho popadla: „Ty víš, kdo jsme, vidím, že jsi to taky…a sedni si, ať ti nevisí…“ Prostě na tohle měla „nos“.
Už nevím, co jsme povídali, možná o tom, jak házela po housátkách kamení…Možná o mém zážitku – píši o něm v kapitolce Modrý věžák. Večer mi volala radostně domů: „Evo, volal mi, von mi tyká!“
Karel ji viděl jenom jednou.
Ale plánovali jsme pratetu „rozepsat“ do divadelní hry, do hry, kterou jsme nikdy nedopsali.
Tak aspoň náčrtek:

Hermínu bude ve vstupním tunelu tam nahoře čekat houf housátek:
„Mě jsi zašlápla 26. 7. 1914, právě v den mobilizace.“
„A mě jsi ukamenovala o den později.“
A hoch, co kvůli ní zůstal bez oběda:
„Zostříme ti trest, budeš se každý měsíc postit, jako Rojko, kterému během doživotí 1 x měsíčně vytáhli z kavalce slamník, dostaneš tvrdý lůžko.“
Ale na druhé straně zazní:
„Už se tu votravujete? Víte, kdo do tý naší boží nádhery přijde? Hermína! Anděly musíme zavřít do kotců, než se Hermína produševní, vona by je vošoupala.“
A Frantina v nebi:
„Nejvíc se těším na švédský stůl.“
„Takový rádi bereme, je nejjednodušší je uspokojit.“
„Můžu tu šunku?“
„Jen si zakrojte.“
„Nebeský švédský stůl měří 200 metrů – od údolí Josafat až k zazděné bráně Posledního soudu – tak je dlouhá, jen si zakrojte, duše dobrá, duše uzená, duše urozená! A zapijte to Genezaretským jezerem desítky!“
„A máš to zadarmo, zadara, zadarmiko!“
„Nevím, nevím, viděla jsem mokré domy, rozmyté slzami…“
„A kde jsou domy, tam je co? Sporáky a ledničky, spíže a sklepy!“
„Taky jsem brečela, když ke mně šel…“
„Světlonoš? Číšník? Čašník? Vynálezce pražské šunky… ze Zvonařky? Sládek Poupě s dolem kvašeným pívem?“
„Věžáky z modrýho skla, jako když pořád prší…“
„Čili i tam je klíma! F. by se ovšem samozřejmě nezdržoval předpovědí počasí, hned Račte do sklípku!“
„Všechno zůstane dole, ani svršky si nebereme s sebou, nazí jsme přišli na svět a nazí se z něj vracíme, nevejdeme hned do boží pracovny, nejdřív nás pozvou na občerstvení do kuchyně, do té jídelny z krkonošských koled, kam chudí neměli přístup…“
„Nicméně každý tam má svou přihrádku, svůj soubor… Prostě hotovej ráj, jenže mě ještě nevzali…“
„Tam je světla, žádný úsporný doutnavky!“
„Bože, Světlonoši, já na tebe kašlala a teď vidím, že existuješ!“
„Juj, trnová koruna píchá!“
„I peníze, které spí na kontech, necháme skonat na účtech…“

STOLPERSTEINY

Chtěla jsem rodičům a sourozencům své babičky zasadit v Radějovicích u Prahy stolpersteiny. Pamětní kameny. Jenže – u domu, odkud naposledy vyšli (kámen musí být zasazený v místě posledního bydliště), není chodník. Jen kousek vjezdové cesty a ta je v soukromém vlastnictví. Majitel domu ale nedal souhlas.
Stolperstein jsem pomáhala zařídit i Karlovi – najdete ho v Kostelci nad Orlicí v Komenského ulici. „Dědečku, jsme tady!“ říkali jsme, když jsme šli kolem nebo ze Secesse – a Karel se lehce dotkl kamene. Byl i u jeho zasazování panem Demingem z Německa. Ale Karla stejně mrzelo, že dědečkovo jméno nenajdeme na kosteleckém Pomníku obětem světových válek…
Mně radil, ať už nezápasím s majitelem domu v Radějovicích.
„Vždyť ty jim pomník stavíš knihou, kterou píšeš, každému, o kom píšeš, stavíš pomník a zasazuješ kámen, to je víc…“

SOBOTA

Jeden z našich dnů v Izraeli – je sobota a chceme nějakou informaci v recepci hotelu Šalamoun. Jenže nikdo nemluví, všichni ohluchli. Zkoušíme položit otázku znovu – zase nikdo neodpovídá.
Výtahy? Jede jen ten „šábesový“ a ten je věčně obsazený. Nefotit! A vydávají se dnes klíče? A…? Karla to rozčílilo. Ač znalý v místních náboženských pravidlech, divil se: „Copak se jde k židovství „přitřít“ tím, že nepromluvím, nic si dnes nevyfotím, a i když neumím násobilku a jsem diskalkul, i když si nespočtu kolik mám v peněžence?“

PÁD TŘETÍ ŘÍŠE

Tenhle film jsme viděli dvakrát. Fascinoval nás Richard Strauss, fascinovaly nás úvodní takty symfonické básně Tak pravil Zarathustra. Začátek jsem se naučila hrát na klavír, spíše jsme si ale Zarathustru pouštěli z cédéčka. Ten krásný mohutný nástup – a náhle zazní smyčcové kvarteto! Geniální, geniální! Nápad! Jen čtyři smyčce a co nám řeknou!
To je báseň, báseň!
Díky, Richarde.
Padali jsme si do náruče.

UDĚLEJ KAFÍČKO!

Udělej kafíčko…Měl ho rád i studené.
Dělávala jsem kafíčko a pak jsme hráli a poslouchali opery. A netušila jsem, že mi za pár let Karelzavolá z bílé čekárny: „Sem přišel vařit kafíčko dobrovolník, to je má jediná radost než na mne dojde řada, než to do mne poteče…“
A ještě: „Sem choděj lidi a ptaj se: a pomůžete mi, a pomůžete mi?“
A ještě: „Já se taky ptal paní doktorky, jestli je to vůbec k žití…a ona odpověděla to víte, že jo…ale to víte, že jo…“

POHLED

Od Josefa Velčovského mám několik kreseb. Karel mi je dával k narozeninám, nebo na Vánoce. Malíře jsme často vídávali na různých setkáních – vernisáže, slavnosti Znovínu na Vikárce, někdy „jen tak“ jak pospíchal s veselou náladou po ulici…Naposled (spolu s Karlem) jsme ho uviděli v nemocnici, kde jsme na chodbě čekali na odběr krve. Z chodby bylo dobře vidět až ke vchodu do nemocnice. „Támhle jde malíř Velčovský, možná má něco…“, zašeptal smutně Karel. Malíř nás ale vidět nemohl. Šel s doprovodem a zeď ho lehce držela…

LIBEREC A HRÁDEK

Co si z Liberce pamatuji, je smutný podzimní antikvariát. Nic víc. A i ten vidím v mlhách. V Liberci jsme byli krátce cestou z Hrádku nad Nisou do Prahy. Do Hrádku nás pozval místní básník – a harmonikář. Besedovalo se v jeho bytě s pomocí vína a servírovacího vozíku. „Tyhle humrové a šunkové jsem nikdy nejedl, to je poezie!“ jásal Karel nad stolkem a já ho vyfotila. Jak si bere. Jednak byly chlebíčky velké, jednak čerstvé a ještě víc obložené. Jsou chvíle, kdy i poezie ustoupí stranou…

JIZVIČKA

Vidím ji jak se klikatí. Myslím, že byla u pravého palce. „To mne kousl tatínek!“, ukazoval mi jizvičku Karel. „To víš, byl to voják, ale mamince se líbila uniforma, byl fešák, nosili jsme mu s babičkou do kasáren v kastrůlku řízky, ale on byl často pryč, ty se máš, že jsi měla tatínka každý den, ale já si s tím mým také hrál, byl voják a tak mě kousl, sem, a musím ti ukázat, až půjdeme do Častolovic, tu mez před Kostelcem, tady prý maminka zapomněla pecen, tam mne možná počali, nebo to bylo kousek dál ne u kolejí, na mezi, ale po kolejích se mnou poskakovala asi když přijížděla z práce, darovala mi rytmus a rytmus v básni, to je strašně důležité…“
Jizvička!

ZA TÁTOU

Jeli jsme za ním ze Zličína do Loděnice u Berouna. A sešli jsme se v hospodě Na staré. Karel s tátou si dali pivo. Povídalo se nevím už o čem, asi také o hudbě a opeře, protože tatínek pracoval v Gramofonových závodech. Po delším čase táta zavelel: „Zvedáme se, panstvo“, ale Karlovi se ještě nechtělo: „Nedáme si ještě jedno, já tě zvu!“ „Tak to si dám, tak to si dám“, souhlasil táta.
„Tak to si dám, tak to si dám…“ opakoval pak často s humorem Karel.

JMÉNA

„Jak bych se chtěl jmenovat? Když jsem v roce 1969 držel v Trojanově ulici v rukou svou první knížku, když mně ji sem vrátná tiskárny přinesla: „to je jako něco vojabkách?“, když jsem na obálce první knížky 22. května 1969 četl své jméno, vybuchlo ve mně nadšení, pak jsem si několik knížek rozložil na koleji na postel a doslova se s nimi laskal, různě jsem je otáčel a řadil nad sebe, pod sebe, ani jednu bych nedal za nic na světě! Po převratu jsem si vystřihl své jméno z telefonního seznamu. V některých křížovkách jsem básník na tři, ale většinou vyjde Dyk. Krásné je jméno Podéšť. Ale nechtěl bych se jmenovat Poslední. To je snad nejsmutnější jméno…“

MÉDIUM

„Já bych chtěl být médium“, povídej mi o tom! Co jsem mohla povídat? Bylo mi sedmnáct let, když jsme vedly se spolužačkou hovory o hvězdách o cestování v čase, o věčném životě. Spolužačka znala jakéhosi jasnovidce a léčitele, rodinného přítele, který byl zavřený celou noc v pyramidě v Egyptě a tam meditoval. Párkrát jsme se s ním obě sešly a já jsem po Karlovi chtěla, aby mi na to setkání půjčil fotku z tramvajenky. Jasnovidec se na fotku podíval: „Vidím tam karmu, karmu…“ Potom nás učil nějaká cvičení a ta se musela dělat před spaním. Cílem byl život věčný a cestování po hvězdách – bezplatně! Jednou takhle večer cvičím a náhle ucítím prapodivné zhoupnutí. Spatřila jsem z výšky sama sebe a „plula“ z pokoje předsíní do obýváku rodičů. Spali…A když jsem se „vracela“, stál v předsíni nějaký tlustý člověk v zástěře: „Já jsem Kristus!“ Jindy jsem se probudila a vidím vedle postele zelený koberec – po něm se v zelené trávě procházeli zelení mužíčci s lucerničkami, něco hledali a měli velké tmavé mandlové oči, těla jak ze želatiny, „mluvili“ pisklavými hlásky a mne vůbec neviděli…Karel byl nadšený: „Návštěva z jiné planety, mužíčci, kdo tohle uvidí, Březina a Nezval by záviděl…“
Ze strachu jsem pak „cvičit“ přestala.
Ale můžete ještě někdy být dobrým médiem…“, řekl mi tehdy léčitel, o kterém jsem o mnoho let později četla v časopisu Regenerace.
Karel byl tímhle unešený po celou dobu, kterou jsme se znali: „Nauč mě to cvičení, já chci taky na hvězdy a zadarmo!“
A k roku 2019 rozesílal novoročenku: Šťastný vznos!

PRVNÍ ODJEZD

Hlavní nádraží a podzim 1975. Ani nevím, proč se mi vryl ten den do paměti, nevím, proč mne už nikdy neopustila smutná nálada toho večera. Vyprovázela jsem tě k vlaku do Bratislavy – jedna z běžných služebních cest redakce. Na pár dní. Jen.
A my jsme se nemohli rozloučit – loučit se poprvé za dva měsíce!
Potom jsem napsala:

K TVÉMU ODJEZDU

Jsme od sebe daleko
jako docent od nemluvněte
já si myslím na sedátka rychlíku
Praha – Bratislava
chtěla bych ti poslat dopis v bleděmodré
se stříbrnou známkou
abys ho otevřel v špinavé blátivé ulici
na řasy ti skočili veslaři
sametových slůvek
a nic by tě v tu chvíli nemohlo
zranit víc
než moje oči

TVÁ VĚTA, KTERÁ MI UTKVĚLA

„Proč se stydět za slzy?“

KROKOMĚR

Je to jen malá bakelitová modrá krabička. Jen to. Neváží nic, ale já si jí strašně vážím. Slyším z ní hlas: „Mám ti koupit ten krokoměr, mají tu takový malý modrý…“ Hlas z obchodu na kosteleckém náměstí někdy v listopadu. A ještě něco: „Byl jsem na hrobě, potom se projít ke studánce, potom kolem krámků, kam nosila babička Špíglovým jídlo, teď sedím v Pivovaru, jede mi to zpátky až za dvě hodiny, je to tu už strašně smutný, babička dobře říkala, že v Kostelci chcípl pes, ale mamince se odtud nikdy nechtělo, po Kostelci stonala celý život…“
V tu chvíli se zatáhlo i ve mně.
Až dnes vím, že i to bylo štěstí.

TKANIČKY

Od určité doby si nekupoval boty na tkaničky. V dětství se ještě ve druhé třídě v šatně před druhými dětmi rozplakal: „Kdo mi zaváže tkaničky?“ Do sedmi let zavazovala tkaničky babička…Možná i proto boty kupoval nejraději nazouvací, nikoli šněrovací. Jenom sandály přezdívané „dály“, ty na pár černých pásků, sandály, které měl nejraději a těšil se na ně celou zimu i kus jara, sandály mohly být na suché zipy…Vidím je před sebou. Ve stélce vytlačený obrys palce i paty – po vyzutí za dveřmi. Míhají se přede mnou v trávě i na rozpálené pražské dlažbě. Řeknete, co na tom. Co na tom.

DLAŽDICE

Nevím, koho napadlo na dlaždice v mé pět metrů dlouhé předsíni položit linoleum. A přilepit ho. Linoleum tam leželo přes padesát let. Nepamatuji si, kolikrát ho tatínek měnil, ale co se skrývá pod ním, jsme spatřili až při rekonstrukci mého bytu v tomto století. „Jsou pod tím krásné staré dlaždice!“ Tak jsi zajásal a odhrnul cíp lina. A opravdu – vykoukly na nás černošedé kamenné dlaždice, takové, jaké jsme viděli v jednom jeruzalémském chrámu. Upřely na nás hranaté oči. Na nich prastaré zaschlé lepidlo. Špachtličkou jsi ho několik měsíců pronásledoval – až jsi ho vyhnal za dveře! Každý roh, každou spáru čistily tvé ruce. Prášilo se kolem nich. A já dodnes – když už ty ruce nejsou – vidím nad každým i za každým svým krokem předsíní, jak se míhají…

KAPESNÍK

„Já umím nejlépe žehlit kapesníky, umím vlastně žehlit jen kapesníky…“ Uznávám, že kapesníky se žehlí asi nejlépe a nejsnadněji – hned po čepicích, rukavicích, deštnících – také se ale nejsnadněji ztrácejí. Karel byl na léčení ve Františkových lázních. Pobyt si krátil – odpoledne po koupelích i pití lékařem doporučeného pramene - každodenní cestou na blízkou Hůrku. Chodil sem v šedé bundě s dvěma rozparky, které jsem říkala „lesní“, za Ludvíkem Součkem a jeho tvorbou, za povídkou Železo přichází z hvězd, za Součkovými „šutráky“. Šel sem i s kamarádem Emilem Hruškou. „Vejšlap“ to nebyl z nejlehčích, často dvakrát denně cesta lesem, prý nikde nic k zastavení, odpočinutí…Tak se stalo, že Karel „ztratil“ kapesník. Ztratit ho musel! „Já neměl rýmu, já ho potřeboval…“, vysvětloval mi se smíchem. Kde je asi kapesník, zda ho už zasypal sníh, zda už sníh roztál, zda tam ještě leží,
jaký byl, kapesník kostkovaný, s monogramem – hádali jsme…

POD PETŘÍNEM

Čekárna v nemocnici. Poslali mne sem někdy kolem roku 2020 na rentgen. Čekám a naproti mně další čekatel rozkládá na kolena docela objemný sešit poznámek: „Tady mám seznam hospod, řekli mi tři měsíce, tohle já všechno musím stihnout do tří měsíců…“
Odpoledne jsem to vyprávěla Karlovi. „To je strašné, a teď musíš něco veselého zahrát, zahraj Psaníčko!“

HUDEBNÍ KOŘENY

Pátrali jsme po nich oba, a nejen v archivech. Já přišla na předka zpěváka Egona Fuchse, který snad „patřil k nám“, Karel mi vypravoval nejen o babičce, které se „huba nezavřela a když vnouček zazlobil, zahrozila: „Já tě vodnesu do vambereckých pralesů“, o babičce, která zpívala kuplety a byla herečkou, ale také o subretě a zpěvačce odněkud z Ostravy, myslím, že se jmenovala Milada, ale on jí říkal Miláda – jako dítě ji Karel slyšel zpívat v Kostelci nad Orlicí při rodinné sešlosti v Rybářské ulici Mařenku, vypravoval i o vystoupení středoškolských koledníků – patřil mezi ně – a jak šli koledníci Pískem a naschvál zpívali falešně, pod okny za kterými bydlel význačný písecký skladatel a sbormistr Chvála …
A jednou mi přinesl zajímavý článek z knihy Lidová vyprávění od Bohuslava Pernici: „Možná je to muzikant od nás, i když se píše s krátkým y…“

MUZIKANT SYS

Ve Věžné na Bystřicku bývala malá kapela. Hrávala a zpívala, že rozehrála v těle každou žilku a rozveselila i největšího mrzouta. Dovedla zahrát každou předzpívanou písničku a k známým kouskům dovedl vždy někdo z nich složit přiléhavá slova. Hrávali v ní nějací Císařové a po nich se též kapela jmenovala Císařů, ačkoliv kapelníkem byl jakýsi Čech, bývalý vojenský tambor. Noty, pokud z nich hrála, měla neznámého původu, povětšině opsané od starších muzikantů, kteří už nehráli, i zapsané a rozepsané dle poslechu. Kupovat noty nebývalo totiž zvykem. Vždycky byl někdo v kapele, kdo dovedl skladbu podle poslechu zahrát i rozepsat. V kapele Císařů to byl nějaký Sys. Toho posílali vždycky vyslechnout skladby jiných kapel a on je pak zapisoval a rozepisoval. Poněvadž měl málokdy čas ihned si k takové práci sednout, notoval vyslechnuté kusy třeba až za týden, ale i za měsíc, a notoval je vždy obyčejně hodně volně a samostatně. Nevěděl o tom, že je nadaný skladatel, že si podržuje z vyslechnutého jen nějaký úryvek a že tvoří vlastně skladby nové. I divil se proto on a divili se i ostatní v kapele, že hudba, od níž skladbu přinesl, ji nezná, ba že leckdy zas někdo z ní notuje si ji pro vlastní potřebu. Přišlo se na to až tehdy, když byly zavedeny autorské poplatky a když byly zkoumány skladby venkovských hudeb. Ani jedna skladba kapely Císařů nebyla pánům, kteří skladby registrovali, známa, a tak alespoň u těch, o nichž se bezpečně vědělo, že je zapisoval Sys, bylo prohlášeno, že jsou jeho skladbami. Sys se k nim však nehlásil, a potom již nechodil poslouchat cizí skladby a již si je nezapisoval, ani je nerozepisoval. Styděl se snad za to, že byl přistižen při činu, i za to, že má skladatelské nadání, v něž nevěřil, a snad i proto, že se mu mnozí smáli.

TEN SE NAUČÍ!

Sobotní burza poblíž metra Vysočanská. Procházíme mezi různými poklady vystavenými na zemi i na stolcích. Najednou vidím na jednom ze stolků housle. Nic moc, tovární výroba… „Zkus zahrát“, vybízí mne Karel, ale na takový „střep bez strun“ to zkrátka nejde. „Tak já vám zazpívám, myslíte, že bych mohl hrát na housle?“ ptá se se Karel prodavače houslí. Zazní pár taktů z opery. A potom ještě: „Nocí přetmavou šly dvě hyeny, na strom vylezly, svlíkly haleny…a voči jim sví…ti…ly.“
„Jó, ten se naučí, ten se vám naučí…“, volá za námi prodavač.

GRAMOFON

Nějak se mi porouchal gramofon. Pro nás neštěstí. Zavolali jsme „dědouška“ – mého strejdu Honzu Císařovského, který byl na gramofony specialistou. Je to jehlou! Jehlu jsem sháněla nejméně rok! „Vidíš, a to se před lety říkalo, že všechno bude…“, komentoval jehlovou anabázi Karel. A vyprávěl mi, jak jemu jednou opravář spravoval gramofon: „Zdá se, že mu to nějak nešmakuje…“

SEIFERTŮV POŠTOVNÍ HOLUB

Dvě gramodesky poezie – dárek na Vánoce 1975. Opatrovala jsem je, ale přesto se mi někam ztratily. Pouštěla jsem si je stále dokola.
„Poštovní holub křídly bije, poštovní holub křídly bije…“
I nám tu zimu, (kdy jsi mi na Kampě půjčil rukavice) bila v dlaních křídla.
Deska se nikdy neodřela.

A JEŠTĚ JAROSLAV SEIFERT

„Jednoho dne šel jsem pozdě k šeru, Praha byla krásnější než Řím…“ – tyhle verše a celou báseň jsem uměla zpaměti a recitovala ji - nejenom když jsme šli Nerudovou ulicí. Šli jsme kolem míst, kde prvně zapadla ruka do ruky, kde se v ten okamžik cosi v nás zlomilo, zaznělo jinak než dříve, tak jako nezaznělo pak už nikdy. Šli jsme Nerudovkou až k chrámu, i když jsme měli nejraději malé, tak trochu venkovské kostelíky. Bylo nám dohromady 49 let, dnes by nám bylo 146. Ale ještě před rokem jsme si ty zázračné verše v chůzi říkali. Opojné šero, opojná Praha i Řím…

KOLEKCE

Rok co rok jsem kupovala jako dárek několik vánočních kolekcí.
„Když jsem byl malej, tak jsme kolekce vyhlíželi s maminkou za výlohou, to bylo krásné, a pak jsme doma hladili barevné lesklé papírky a schovávali je…“
Představovala jsem si – maminka se synem stojí u výlohy na kosteleckém náměstí a náměstí je slabě ozářeno prosincovým večerem. Lehce sněží. Oba se těší, všechno je před nimi…
Dělalo mi radost kupovat rok co rok kolekce.

PRVNÍ VÝROČÍ

Jakmile v Praze potkal někoho „od Kostelce“, „vzal ho pod křídlo“ a vedli se ulicemi v radostném hovoru. Nemusel to být někdo dobře známý, jako třeba kamarád profesor Alois Pivec, anebo jeho syn – tehdy mladý básník, mohl to být i někdo docela neznámý. „Protekci“ u Karla měla celá Rybářská ulice, celá ulice Komenského, (sem ho přivezli v létě 1946 z porodnice v Rychnově), park u zámku, ale také restaurace Secesse – na tu se díval z okna bytu do svých šesti let. Pak přišlo stěhování do Písku.
Když jdu po pražském Smíchově, nezapomenu vzhlédnout do oken domu v Nádražní ulici. Slyším slova: „Tady jsem se držel gauče zuby nehty, nechtěl jsem jinam než zpět do Kostelce, ale babička, která mne od gauče odtrhla, mi zašeptala do ucha: Hochu, není dobře žít na jednom místě…“
S Pískem se smířil za několik dní. V zásuvce stolu našel třpytku a pod oknem stál kamarád, stejně zrzavý, stejně starý…Chodili tatínkům pro pivo. V Písku prožil o mnoho více let než v Kostelci, ale Kostelec byl první, ten měl primát.
Viděli jsme spolu Jordán, ale u Orlice leží kotva i klíč k poezii básníka. Chodili jsme kolem Orlice přes dvacet let. Ke studánce, na Lipovou stráň, na Mírov, k Žižkovům na zahradu, která je sama o sobě výtvarným dílem. Chodili jsme, dýchali krásný vzduch, psali básně, snili.
Už nepůjdeme. Už můj dech nemá ozvěnu.
29.7. 2025 uplyne rok od chvíle, kdy nás opustil básník a člověk Karel Sýs.

Ostatní tvorba Evy Frantinové publikovaná v Divokém víně:
DV 137/2025: Vzpomínky Na přeskáčku
DV 136/2025: Leonardo, Leonardo! a další
DV 135/2025: Vzpomínky na přeskáčku, další část, leden 2025 a další
DV 134/2024: Vzpomínky na přeskáčku - druhá část a další
DV 133/2024: Zavírací hodina, věnováno Karlu Sýsovi a další
DV 132/2024: Brzo ráno v desítce a další
DV 131/2024: Brzo ráno v Desítce a další
DV 130/2024: Bez inspirace a další
DV 129/2024: Zarámované ticho a další
DV 128/2023: Zády k sobě a další
DV 127/2023: Sólo na slovo a další
DV 126/2023: Za chvíli, Lesní cesta a další
DV 125/2023: Otázky moří a další
DV 124/2023: Je 8.00 a další
DV 123/2023: Kosoř, Co kdyby a další
DV 122/2022: Nábřeží 25. 2. 2021
DV 121/2022: Poledne štědrého dne a další
DV 120/2022: Ani šum, Plápolej a další
DV 119/2022: Vzkaz, Test a další
DV 118/2022: Báseň tkaná na nouzovém stavu a další
DV 117/2022: Génius, Povětrnostní mapa básně a další
DV 116/2021: Co si dáš až přisednou léta? a další
DV 115/2021: Nemusím, Portrét a další
DV 114/2021: Z oslovské lavice a další
DV 113/2021: Jsi, Nakup se mnou ještě jednou a další
DV 112/2021: Jak peníz, Lávka a další
DV 111/2021: Adresa, Vzněty a další
DV 110/2020: Oleandry, Schody a další
DV 109/2020: Oleandry, Schody a další
DV 108/2020: Přímluva a další
DV 107/2020: Nádraží, Dítě o bohatých a další
DV 106/2020: Vesta, Kouřim a další
DV 105/2020: Pomatené názvy, Jsem a další
DV 104/2019: Sen, Požární kniha mládí a další
DV 103/2019: Zpětný chod
DV 102/2019: XXX
DV 101/2019: Z volební síně a předsíně
DV 100/2019: Než nastaly kleště
DV 99/2019: Básně na čísla a další
DV 98/2018: xxx a další
DV 97/2018: Loňské sněhy, Dvouletka a další
DV 96/2018: Ještě na cestě a další
DV 95/2018: Pojďte dál, Pokrok a další
DV 94/2018: Opaky, Úkoly a další
DV 93/2018: Vzkazy vedle sgrafitti a další
DV 92/2017: Měsíce
DV 91/2017: Prstem po mapě těla
DV 90/2017: Noci bez krajnic
DV 89/2017: Pyžamo, Adélce a další
DV 88/2017: Jen otázka, Listopadová a další
DV 87/2017: ***
DV 85/2016: Možná, Básně jdou na dračku a další
DV 84/2016: Možná, Básně jdou na dračku a další
DV 83/2016: Péče pece a další
DV 82/2016: ***
DV 81/2016: Pod pilou a další
DV 80/2015: Rozsudek v lese a další
DV 79/2015: Ulička, Pozdní drink a další
DV 78/2015: Hřbitovní kvítí 2010 a další
DV 77/2015: Klaviatura v dur a další
DV 76/2015: Suk, Když kvete a další
DV 75/2015: Časovaná růže II. část
DV 74/2014: Časovaná růže II. část
DV 73/2014: Divokému vínu k 50 létům a další
DV 72/2014: Časovaná růže
DV 71/2014: Na poslední chvíli a další
DV 70/2014: Připuštění v Edenu a další
DV 69/2014: Šeříky, Naplnění a další
DV 68/2013: Drtichod
DV 67/2013: Vlajka, Ostruhy a další
DV 66/2013: Sen o třech králích a další
DV 65/2013: Předvánoční sestřih a další
DV 64/2013: Pošta, Lis, Rtěnka a housle a další
DV 63/2013: Burgundská sonáta a další
DV 62/2012: Stanice Jeruzalémská zahrada a další
DV 61/2012: Zákon na telavivské ulici a další
DV 60/2012: Máj, Mít Máchův plášť a další
DV 59/2012: Zpověď vinaře, Ze života vína a další
DV 58/2012: Ozvěna, Vyprávění prodavačky a další
DV 56/2011: Po roce, Terasa, Zařízení a další
DV 55/2011: Sen po bělehradsku a další
DV 54/2011: Přání, Inventura a další
DV 53/2011: Jelen nese desatero
DV 50/2010: Hodinky po tátovi a další
DV 32/2007: Srdce k mání, Hráli jsme Beethovena a další
DV 0/20: