Adam El Chaar

VYKLADAČ

Egon Bondy
Muchomůrky bílé


Člověk ze zoufalství snadno pomate se
muchomůrky bílé budu sbírat v lese

Muchomůrky bílé bělejší než sněhy
sním je k ukojení své potřeby něhy

Neprocitnu tady leč na jiném světě
muchomůrky bílé budu sbírat v létě


Báseň napsal Egon Bondy po smrti své kamarádky Mirky Kochové a je obsažena v jeho samizdatové sbírce Mirka. Mirčiným manželem byl pozapomenutý básník Milan Koch, jehož básně preferuji před široce adorovaným Václavem Hrabětem. Oba jsou řazeni kamsi k beatnikům a zemřeli stejnou nešťastnou náhodou – srazila je tramvaj. Hraběte v březnu 1965, Kocha v listopadu 1974 – sedmnáctého. Prvnímu bylo dvacet čtyři, druhému dvacet šest let. Mirka uspořádala choťovo písemnictví, jehož souhrn pod názvem Milan Koch: Básnické a prozaické dílo loni přineslo nakladatelství Malvern, a v červnu 1975 si pustila plyn – bylo jí dvacet čtyři let. Její labutí píseň z Bondyho básně udělala její předešlá láska Mejla Hlavsa. Hypnotickou melodii protagonista undergroundových Plastic People of the Universe outsourcoval z hitu Davida Bowieho Heroes a Bondyho potměšilou říkanku proměnil v existenciální zážitek. Plastici ji odmítli zařadit do repertoáru coby příliš komerční a kýčovitou, a tak ji v roce 1982 nahrál s kapelou Garáž.

Potvorné slůvko muchomůrka foneticky připomíná jméno Mirka Kochová. Nejjedovatější muchomůrkou je ta zelená, následuje ji tygrovaná, která je snadno zaměnitelná s růžovou zvanou masák. To je problém, protože růžovka je jedlá a sbíraná. Jedovatá muchomůrka bílá je zaměnitelná s oblíbeným žampionem, ale ne tak snadno, protože žampion má na rozdíl od muchomůrky černou spodní stranu klobouku. Když je člověk pomatený, může si splést cokoli, i smrt se životem. Bílá barva je symbolem nevinnosti a čistoty. První verš je nezávislým, zastřešujícím statementem, ale už v tom druhém procitáme do první osoby, lyrického subjektu, ve kterém se Bondy, potažmo Hlavsa vciťuje do Mirky a zároveň se s ní loučí. „Budu sbírat“ – „sním“ – „neprocitnu“ – „budu sbírat“ – a kruh se uzavírá „v létě“, jež je symbolem života, tepla, doteku. Možnost tragická se v uměleckém díle přetváří v magickou.

Sbíráním hub se Češi i jiné národy odnepaměti odreagovávají a zpestřují si jídelníček. Pro některé je důležitější produkt, pro jiné samotný sběr. Pro lyrický subjekt obojí, jen místo bohulibého oběda houby využije k vlastní záhubě. Les bývá nazýván božím chrámem, ale jde většinou spíš o chrám lidský, vysázený, předurčený ke zbourání na lidská obydlí, nábytek a otop. Dočasně se v něm drží ticho, klid a boží děti, tedy zvířata. Člověk tam s nimi může splynout. Ne v tom smyslu, že by ho sežrala, to u nás moc nehrozí, ale že se v něm probudí zasuté atavismy. Ale co ten záměr sprovodit se ze světa? Co nás rozervalo, zase nás spojí. Zase budu sbírat jen tak rekreačně, třeba holubinky, ale ne tady a teď.

Zvířata se pudu sebezáchovy vzepřít nedokážou, na to je třeba inteligence a imaginace. Labutě jsou prý tak věrné, že v případě ztráty protějšku mohou pojít žalem. To je u člověka spíše výjimečné, ten se rozumově rozhodne, naplánuje si to, a pak to buď udělá nebo ne. Bondy to nazývá pomatením, ale Kochová se přece nejdřív postarala o básně svého muže, což ukazuje na racionální uvažování. Možná se člověk ze zoufalství stává spíše příliš rozumným. Nebo rozumovým. Názory se různí. Někteří sebevraždu vidí jako důsledek psychické nemoci, jiní připouštějí i tu bilanční, tedy příčetnou.

Slůvko snadno vyjadřuje naši křehkost a rychlost, s jakou se můžeme sesypat jako domeček z karet. Když hledáme a nacházíme houby, máme pocit, že není nic snadnějšího, přesto jsme na sebe hrdí. Houby jsou dopamin, ale také toxin. Na to, jak je smrt fatální, může být značně snadná. Ráda se odívá do hávu vykoupení. Definitivní konec či znovuzrození? Hřích nebo svoboda? Ukojení odkazuje na slast, částečně možná i na tu prvotní – kojení. Mužský protějšek je ztracen, není možno ukojit potřebu brát ani dát něhu. Mirčinou potřebou byla také nevinnost, věrnost, nebo šlo o neschopnost posunout se dál, poohlédnout se po někom novém, živém?

Sníh je dočasný, smrt je trvalá a báseň-píseň navozuje nebezpečný pocit, že snad i krásná. Nese se v duchu kolébavého nebezpečí – syčí plyn, okna jsou utěsněná a člověk už pomalu začíná snít a spát. „Sním je k ukojení“ je silné spojení, i když ke snění je vhodnější muchomůrka červená než bílá. Droga za cenu ranního dojezdu na chvíli vysvobodí z tíživé situace. Prostřednictvím hypnotické melodie se „plynový“ duch zhmotní na koncertě, kde účastníci seance v noci pod vlivem piva nebo něčeho silnějšího také pálí mosty, byť je ráno zase najdou, jen trochu oprýskané. Hlavsova píseň spadá do kategorie v hudebnické hantýrce zvané stoner. To get stoned znamená anglicky zfetovat se. Píseň jako droga. V undergroundu frčely halucinogenní houby lysohlávky, které také rostou v tuzemských lesích a jejichž účinná látka psilocybin se pomalu, ale jistě začíná používat k léčbě depresí.

Ostatní tvorba Adama El Chaara publikovaná v Divokém víně:
DV 136/2025: Párek
DV 134/2024: Párek
DV 133/2024: Před kůží za Alpami
DV 132/2024: Jak jsem pustil ryby
DV 131/2024: Bulvár, Kontrapunkt a další
DV 130/2024: Předsevzetí
DV 129/2024: Rusy ruší všichni (Zjara 22)
DV 128/2023: Chronický kronikář
DV 127/2023: Energy je, Tramvaják
DV 126/2023: Kontrakultura, Berlín
DV 125/2023: Trondheim a Lillehammer a další
DV 124/2023: Tajemství je její hájemství a další
DV 123/2023: Ostrov lekcí a další
DV 122/2022: Koncert před zámkem a další
DV 121/2022: Jaromír Typlt v Uherském Hradišti křičel Stisk a další
DV 120/2022: Decibely
DV 117/2022: Estetika zavrženého
DV 116/2021: Máš zájem?
DV 111/2021: Stáváš se básníkem
DV 107/2020: Maje stát, Topení
DV 100/2019: Jamajka, Čtení a další
DV 96/2018: Monet, V pořádku a další
DV 95/2018: Za rohem
DV 91/2017: Lípa
DV 90/2017: Fucklid
DV 89/2017: Všude, Hladina
DV 88/2017: Portugalstalk
DV 87/2017: ***
DV 86/2016: Negace
DV 85/2016: Vrkat po výtce a další
DV 84/2016: Sardinský spánek v Sassari a vlak do Calgiari a další
DV 83/2016: Lehkost bolesti, Mnich
DV 82/2016: Listí, Směr a další
DV 81/2016: Bouřka, Pláž a další
DV 80/2015: Příště je taky den a další
DV 79/2015: Famózní Soňa z FAMU a další
DV 78/2015: Jablka Nového Zélandu a další
DV 77/2015: Anastazia Christina Praha a další
DV 75/2015: Líbání, pivo a elektro a další
DV 74/2014: Dehonestace a další
DV 73/2014: Švédka v mojí posteli
DV 72/2014: Samsára oslovení a další
DV 71/2014: Sex a nirvána, Teď
DV 70/2014: Vír, Hoření
DV 69/2014: Útulnost spirály, Holky
DV 68/2013: Utéct
DV 67/2013: Celý vesmír možností a další
DV 66/2013: ***
DV 65/2013: Psát
DV 64/2013: Milenky jsou mé myšlenky
DV 63/2013: Óda na konec světa
DV 62/2012: Zoufalé louky a další
DV 61/2012: Vír, Na dně
DV 60/2012: Prosvity, Upřímnost a další
DV 59/2012: Film, Tok a další
DV 58/2012: Nýty usilovných slov
DV 57/2012: Bůh
DV 56/2011: Vin Zlín, Za chvíli a další
DV 53/2011: Stalker jako postmoderní dobyvatel, ***
DV 48/2010: ***
DV 47/2010: Synopse ticha
DV 44/2009: Podzimní skici
DV 41/2009: Kráska a klobáska, Náhody a další
DV 40/2009: Vzpomínka, Láska a další