Adam El Chaar

CHRONICKÝ KRONIKÁŘ

Láska je něco tak všedního a zprofanovaného jako cestování nebo chlast. Zasít semeno a zcepenět, radši teď než za pět let. Nebo niet? Patologie je hned vedle zobrazovacích metod. A je to taky ten pocit pádu, když není zpacifikován průsak nepředvídatelnosti. Strašně, strašně šťastní nevědomí, kteří jen v noční můře jednou za čas zažijí únos. Marnost ztratila pevnost. Lidi čurají všude.

To jsou poznámky ke sci-fi, kterou bych chtěl napsat. Vím, čurání není žádná věda. Staří mistři jako Anthony Burgess nebo Aldous Huxley mě do toho navrtali. Ještě jsem přitom nenapsal ani normální fikci. Mám rád realitu. Realita je safe space, ve kterém má člověk všechno pod kontrolou. Na realitu se může vymluvit nebo vykašlat, a pak se k ní zase vrátit, aniž by musel začínat, kde skončil. Může začít tím, co zrovna vidí nebo třídí, protože realita pořád začíná a vždycky končí.

Symbolem načínavosti a pomíjivosti reality jsou dívky, které se pořád a všude objevují jako running sushi. Dívky jsou gruntem reality, akorát pak autor suší, protože psaní vždycky zabíjí to, o čem je. Zabíjí to v autorovi, v čtenáři to naopak probouzí. Rozpínavé realitě je to putna. Autor se psaním o dívkách z dívek vypíše stejně jako ze splínu, radosti, intoxikace a života. Zkamení to v něm a on zkamení před nimi. Na psaní reality je blbé, že to není tvorba, ale vražda.

Graham Greene říká, že autor by si neměl psát deník, aby se v něm prožité mohlo rozvířit a vynořit až při fikci. Když si píše deník, zabíjí inspiraci. Odtud pramení věčné dilema písaře reality, zda psát nebo žít. Psaní je žití v nežití nebo nežití v žití. Nežit v oku. Kronikář přijde o kontakt sám se sebou, protože protežuje zrak. Stane se snem co do osobní nehmotnosti, neschopnosti být před druhými konkrétním.

Kronikář je pořád otevřený změně, železně zapouzdřený v organismu pomíjivosti. Zároveň je mechanismem snu, nosičem halucinací, padlým andělem reality. Musí mít smysl pro halucinace, být nadán nevírou v to, co vidí. Nejistota ho přivede k dojmu, že podstatou reality není pravda, ale umění. V tom se podobá právníkovi.

Kronikář je psychedelickým právníkem, ale velice implicitním. Autor sci-fi je explicitní, musí jít na trh s názorem. Když píšu realitu, nikdy nemám výčitky svědomí z toho, co jsem napsal, protože je to podložené vyšší autoritou. Ve fikci bych se musel vybarvit. Fikce o autorovi řekne víc než realita. Až ve fikci se autor stává reálným.

Imaginace je hybnou silou života, kronikář ji utápí v přetvářce. Zatímco se jeho kronika formálně vybrušuje, stává se chronickou zradou života. Chronikář atrofuje svou imaginaci tím, že ji rozmazluje berličkou reality. Imaginace je improvizace, vystoupení z komfortní zóny. Fikce je zodpovědná improvizace za použití připravených poznámek. Jejím výsledkem je nevypočitatelný tvar – poselství, které povstane.

Psal jsem už dlouho realitu a láska se pro mě stala sci-fi. Nemůžu si nic vyčítat, psal jsem realitu, ale realita není a já si teďka myslím, že je. Jsem schizofrenik žijící v bludu, že je realita, že ji znám, že znám svou minulost a tím i budoucnost. Obojí je samozřejmě koketně absurdní, jak jen to totalitně vklíněný brouk může chápat.

Jsem v tom asepticky zašmodrchaný. Je to zamotané, ale vím jak, a tak jsem v tom zamotaný s tím. Jak říkají hyndujisté: „Tat Tvam Asi – Ty Jsi To.“ Jsi to klubko, se kterým si hrají můry času. Je to tvoje vnitřní dítě, které jsi zdědil. Svými konstrukcemi tišíš jeho křik.

Realita je dobrý pomocník, ale špatný rádce. Realita je dobrý ponocný, ale den by měl patřit letu. Ten výraz na tváři po psaní, ve kterém to člověk zase neudělal, jen se elegantně schoval na záchodě ve vlaku, vyčural se na veřejnosti. Jak opojné je neudělat to správné a vydávat to za revoltu. Je to výraz naprosté drezúry, ale možná lepší, než naprděný zmatek, který většina lidí staví na odiv, když vchází do kavárny.

Ostatní tvorba Adama El Chaara publikovaná v Divokém víně:
DV 130/2024: Předsevzetí
DV 129/2024: Rusy ruší všichni (Zjara 22)
DV 127/2023: Energy je, Tramvaják
DV 126/2023: Kontrakultura, Berlín
DV 125/2023: Trondheim a Lillehammer a další
DV 124/2023: Tajemství je její hájemství a další
DV 123/2023: Ostrov lekcí a další
DV 122/2022: Koncert před zámkem a další
DV 121/2022: Jaromír Typlt v Uherském Hradišti křičel Stisk a další
DV 120/2022: Decibely
DV 117/2022: Estetika zavrženého
DV 116/2021: Máš zájem?
DV 111/2021: Stáváš se básníkem
DV 107/2020: Maje stát, Topení
DV 100/2019: Jamajka, Čtení a další
DV 96/2018: Monet, V pořádku a další
DV 95/2018: Za rohem
DV 91/2017: Lípa
DV 90/2017: Fucklid
DV 89/2017: Všude, Hladina
DV 88/2017: Portugalstalk
DV 87/2017: ***
DV 86/2016: Negace
DV 85/2016: Vrkat po výtce a další
DV 84/2016: Sardinský spánek v Sassari a vlak do Calgiari a další
DV 83/2016: Lehkost bolesti, Mnich
DV 82/2016: Listí, Směr a další
DV 81/2016: Bouřka, Pláž a další
DV 80/2015: Příště je taky den a další
DV 79/2015: Famózní Soňa z FAMU a další
DV 78/2015: Jablka Nového Zélandu a další
DV 77/2015: Anastazia Christina Praha a další
DV 75/2015: Líbání, pivo a elektro a další
DV 74/2014: Dehonestace a další
DV 73/2014: Švédka v mojí posteli
DV 72/2014: Samsára oslovení a další
DV 71/2014: Sex a nirvána, Teď
DV 70/2014: Vír, Hoření
DV 69/2014: Útulnost spirály, Holky
DV 68/2013: Utéct
DV 67/2013: Celý vesmír možností a další
DV 66/2013: ***
DV 65/2013: Psát
DV 64/2013: Milenky jsou mé myšlenky
DV 63/2013: Óda na konec světa
DV 62/2012: Zoufalé louky a další
DV 61/2012: Vír, Na dně
DV 60/2012: Prosvity, Upřímnost a další
DV 59/2012: Film, Tok a další
DV 58/2012: Nýty usilovných slov
DV 57/2012: Bůh
DV 56/2011: Vin Zlín, Za chvíli a další
DV 53/2011: Stalker jako postmoderní dobyvatel, ***
DV 48/2010: ***
DV 47/2010: Synopse ticha
DV 44/2009: Podzimní skici
DV 41/2009: Kráska a klobáska, Náhody a další
DV 40/2009: Vzpomínka, Láska a další