Adam El Chaar

PIRUETY LÍNÉHO BÁSNÍKA

Filip Topol
Krasobruslař


Pořád vidím krasobruslaře
Jak tetuje do ledu znaky
Tajný vzkazy nebo klikiháky
Ach jak by chtěl
Aby tomu někdo rozuměl

Občas se mu povede
Zachytit moře v spánku
A nebo zlomený ptáky na nebi
Ale on by chtěl
Aby si s ním někdo vyprávěl

Ta silueta na ledu
Bruslí jako o život
A led pomalu a bez soucitu taje
Až jednou provždy pohřbí
Ty jeho srdceryvný jinotaje


Někdy musíme roztát a nesmíme se toho bát. Nebo možná musíme, a proto nám Filip Topol nedává žádnou naději. Necpe nám dýmku opiem, neroztahuje projekční plátno. V jeho poezii se snoubí brilance a neobratnost, talentovaná ladnost a opilecká neohrabanost, chlapeckost a vyžilost. Pořád vidím krasobruslaře. Kde a kdy? Líný vstup kompenzuje frenetický klavír, který krasobruslaře dokonale ilustruje. Prsty běží po klávesnici nahoru a dolů, což evokuje vzdalování se a opětovné přibližování.

Básníka fascinuje rození slov pod jeho perem, které tančí po papíře v bludných kudrlinkách. Znaky, řeč ticha. Není to řeč obyčejná, básník si ji tetuje. Tetování je navždy a kůže málo, těch opravdových básní lze napsat jen omezené množství. Krasobruslař své znaky tetuje do ledu. Básník podléhá vizím, které vidí jen on sám. Vracejí se mu jako bumerang. Rotují kolem něj jako memento mori.

Tajný vzkazy nebo klikyháky. Ve výsledku je to jedno. Ale on by chtěl, aby tomu někdo rozuměl. Procitá do přítomnosti, viditelnosti, do pohybu. Sdělení vzniká jen v konfrontaci s jiným člověkem, ale aby za něco stálo, musí ho básník hledat v zrcadle. Nervózní saxofon mu radí, aby podlehl gravitaci a se vším sekl, sekl sebou. Kolem sedí publikum a on je sám.

Vyjíždí na další kolo a najednou vystřihne dva trojité rittbergery – metafora na metafory – moře v spánku a zlomení ptáci na nebi – sémioticky i rytmicky vybroušené diamanty, navždy čerstvá, šťavnatá jablka právě utržená ze stromu - nikoli štěstí, ale věčnosti. Vnitřek a vnějšek kolidují, znak a pohyb si konvenují, uvolňuje se všesmírná energie provázená klavírními erupcemi jako od Rachmaninova. Topolovi se daří zachytit vážnou hudbu v rokenrolu.

Ta silueta na ledu bruslí jako o život. Už je to jen silueta, básník se odcizuje. A led pomalu a bez soucitu taje. Když se řekne, že někdo roztává, je to pozitivní, ale úspěšný básník je líný básník. Přestává těžit metafory. Žádná změna se nekoná, ani další sloka. Krasobruslař se stočí do podřepu. Potlesk.

V celé písni jsou jen dva rýmy – znaky-klikyháky a taje-jinotaje. Oba jsou odbyté, těžiště tkví ve slovních spojeních. Rýmy jsou jen triky, slova vedle sebe jsou blíže pravdě. Nechte slova být spolu stejně jako lidi, ať se k sobě nevyhnutelně přibližují a zase od sebe vzdalují jako planety na svých drahách. Nechte slova být, nesnažte se je kontrolovat, stejně jednou roztají jako každý duševní stav.

Reálný je jen pohyb. Myšlení je pohyb. Psaní je pohyb. Pohyby jsou různého původu a mají svoje vlastní zákonitosti. Jsme ledovce odlomené od mateřské masy. Plujeme, tajeme, měníme skupenství. A tetujeme se.

Ostatní tvorba Adama El Chaara publikovaná v Divokém víně:
DV 138/2025: Vykladač
DV 136/2025: Párek
DV 134/2024: Párek
DV 133/2024: Před kůží za Alpami
DV 132/2024: Jak jsem pustil ryby
DV 131/2024: Bulvár, Kontrapunkt a další
DV 130/2024: Předsevzetí
DV 129/2024: Rusy ruší všichni (Zjara 22)
DV 128/2023: Chronický kronikář
DV 127/2023: Energy je, Tramvaják
DV 126/2023: Kontrakultura, Berlín
DV 125/2023: Trondheim a Lillehammer a další
DV 124/2023: Tajemství je její hájemství a další
DV 123/2023: Ostrov lekcí a další
DV 122/2022: Koncert před zámkem a další
DV 121/2022: Jaromír Typlt v Uherském Hradišti křičel Stisk a další
DV 120/2022: Decibely
DV 117/2022: Estetika zavrženého
DV 116/2021: Máš zájem?
DV 111/2021: Stáváš se básníkem
DV 107/2020: Maje stát, Topení
DV 100/2019: Jamajka, Čtení a další
DV 96/2018: Monet, V pořádku a další
DV 95/2018: Za rohem
DV 91/2017: Lípa
DV 90/2017: Fucklid
DV 89/2017: Všude, Hladina
DV 88/2017: Portugalstalk
DV 87/2017: ***
DV 86/2016: Negace
DV 85/2016: Vrkat po výtce a další
DV 84/2016: Sardinský spánek v Sassari a vlak do Calgiari a další
DV 83/2016: Lehkost bolesti, Mnich
DV 82/2016: Listí, Směr a další
DV 81/2016: Bouřka, Pláž a další
DV 80/2015: Příště je taky den a další
DV 79/2015: Famózní Soňa z FAMU a další
DV 78/2015: Jablka Nového Zélandu a další
DV 77/2015: Anastazia Christina Praha a další
DV 75/2015: Líbání, pivo a elektro a další
DV 74/2014: Dehonestace a další
DV 73/2014: Švédka v mojí posteli
DV 72/2014: Samsára oslovení a další
DV 71/2014: Sex a nirvána, Teď
DV 70/2014: Vír, Hoření
DV 69/2014: Útulnost spirály, Holky
DV 68/2013: Utéct
DV 67/2013: Celý vesmír možností a další
DV 66/2013: ***
DV 65/2013: Psát
DV 64/2013: Milenky jsou mé myšlenky
DV 63/2013: Óda na konec světa
DV 62/2012: Zoufalé louky a další
DV 61/2012: Vír, Na dně
DV 60/2012: Prosvity, Upřímnost a další
DV 59/2012: Film, Tok a další
DV 58/2012: Nýty usilovných slov
DV 57/2012: Bůh
DV 56/2011: Vin Zlín, Za chvíli a další
DV 53/2011: Stalker jako postmoderní dobyvatel, ***
DV 48/2010: ***
DV 47/2010: Synopse ticha
DV 44/2009: Podzimní skici
DV 41/2009: Kráska a klobáska, Náhody a další
DV 40/2009: Vzpomínka, Láska a další