Adam El Chaar

ROZHOVOR JAKO RECENZE

Nevystupujete jako literární publicista, ale vynahrazujete to občasnými rozhovory, v kterých vždycky zazní slovo do pranice. Výjimkou není ani ten aktuální v Zrcadle, kde jste konečně vysvětlil recenzentům, jak je to s tím pozorováním. Redaktorka mi říkala, že recenze není potřeba, protože mají rozhovor, tak jsem jí psal, že má pravdu. Ten rozhovor je zatím nejlepší recenze. V recenzi na Roubala v Konceptu jsem četl, že básně bychom neměli nazírat, jako by byly o něčem, ale tak, že vyplývají samy ze sebe. Tím, že nejsou o něčem, jsou vlastně o sobě. Klíma by řekl, že jsou o sobě čili nic. To také vnášejí do autofikce, kde nemá jít o autobiografická data ani pozorování okolí, ale pozorování vlastního života čili pozorování vlastního pozorování. A samozřejmě i jeho rozporování.
Důležitý je rytmus, repetice, rutina, kontinuita, performance a publicistika. To naplňujete pravidelným vycházením v tisku. Udržujete napětí mezi niterným a vnějším, vjemem a zápisem. Z tohoto typu literatury má největší požitek sám autor, protože vnímá i to, co je za slovy, to, co je podnítilo. Text je zpřítomněním minulosti, takže pokud je autor kritik, nejlepší recenzí je rozhovor s ním. On zná vnitřek, vnějšek i všechno kolem, čtenář jen alternativní vnějšek.
Píšu trochu podobně, méně literárně, více otrocky čili autobiograficky, ale o to více chovám sen o plnotučné, staromódní fikci. Píšu, jak píší romanopisci, kteří už zanechali dílo. Můj fikční sen se podobá mému snu o holé hlavě, zatímco se odmítám vzdát zamotaných vlasů, jako bych s nimi měl, co ztratit. Nechávám tomu volný průchod, čekám na volný přechod. Přechod je hlídaný, průchod chce přípravu. V rozhovoru to dobře reflektujete.

NA OSTROV

Daniel měl vedle Adél komplex méněcennosti povzbuzený její nevěrou s Martinem. Tvářil se drsně, jako že se nic nestalo, ale ve skutečnosti byl slabý ukázat city. V Kase si řekl, že se pochlapí, ale jeho mužnost nedostala prostor, protože byl uloven Klaudií. S Klaudií se cítil víc jako chlap, ale jen do návratu na vilu, kde se Klaudie stala zdrojem všeobecného posměchu. Daniel Klaudii setřásl jako švába, protože těžce nesl pohlavek od Míši, ve které zájem Dominiky vyboostoval sebevědomí z Honzova květinového love bombingu. Ona sama na Klaudii taky trousila poznámky, takže spíš než Danielův nevhodný vtípek o Klaudiině inteligenci byl zdrojem jejího výbuchu celkový Danielův postoj. Vždyť on ji sem přivedl, tak co ji shazuje?
Dany čenžnul důstojnou femme fatal Majdu za žoviální bulváristku Leu. Celá ta šikana Majdy za to, že se nechtěla pářit, byla absurdní. Shamovali ji jako nějakou sociopatku jen proto, že se nechovala jako hárající fena. Přitom v kolektivu fungovala úplně v pohodě a líbačky neodbývala. Prostě hledala lásku tím, že ji nehledala. Byla nejkrásnější, takže si to mohla dovolit. Dany se nechal unést lichotkami, že je husband material a že nemá sedět v koutě. Nejvíc by vynikl, kdyby trpělivě dobýval Majdu.
Když Honza na začátku řekl, že v Mišce potkal sebe sama, samo o sobě by to nebylo nic špatného, ale když to při různých příležitostech několikrát zopakoval, jako by to bylo něco ultra skvělého, už to byla trochu red flag. Pro Mišku nešlo o žádnou lichotku, vlastně jí tím říkal, že je chlap, a o sobě, že je narcis. Trhal jí květiny, což je nejlacinější způsob, jak zapůsobit na ženu, proto se to má dělat jen výjimečně a ne z veřejných zdrojů. Martin s Michelle tvrdili, že off record byl Honza na Michelle sprostý. Pokud je to pravda, naznačuje to, že byl Honza s Miškou trochu na sílu. Trochu to naznačují i jeho piercingy, tetování a tunely. Míša to má taky, takže trocha té bolesti jí asi nevadí. Pro pohlavek Danielovi nešla daleko, ale se zlou se potázala. Možná si pak řekla, že na ni má Honza špatný vliv. Uvítala Dominičinu ženskou energii a došlo k líbačce na záchodě, o které Míša Honzovi neřekla. Srdíčka poslouchala za dveřmi a neprodleně Honzu informovala.
Kdyby v reálném životě všichni všechno věděli, vztahy by krachovaly ještě rychleji, než se tomu děje. Nestihly by se ani rodit děti. Život není vila plná kamer ani sociální síť, kde musí každý všechno veřejně komentovat. Nevíme, jakým tónem Miška Dominice řekla, ať si ji u příštího ohniště vybere. Možná chtěla testnout pravidla, možná si dělala legraci. Možná si od Honzy chtěla dát odstup, protože z jeho love bombingu měla imposter syndrom. Přeslazený, uslzený Honza upletl z hovna bič. Do altánu svolal tribunál a Mišku podrobil křížovému výslechu. Ta předstírala výpadek paměti a neprojevovala emoce, jasné to pohrdání soudem. Jak později řekla, nevěděla s tým pracovat. Poprvé v historii zmizelo srdíčko z vily bez rozloučení.
Když produkce Dominice udělila divokou kartu, nemusela tím sledovat rozeštvání Mišky a Honzy. Možná si říkala, že vyklidnění potetovanci budou otevření trojce, ale to by jejich vztah musel být upřímný. Vzpomeňme, jak se Honza s Dominikou ochotně líbal v Kase. Působilo to, že s ní má v plánu zůstat, zpátky na vile to ale prezentoval tak, že vůbec nic neřešil. Když po Míšině odchodu nacpal polštář s jejím jménem do těsného šuplíku, mělo to vajb uložení hlavy do mrazáku.
Martin v Michelle nehodlá utápět životní kapitál, který střádá pro své začínající podnikání (momentálně je tváří tepláků). Po jejím mezi pusinkováním dohodnutém přestěhování se ze slunné Itálie do jihomoravského Brna (taky dobré, ne?) ji neubytuje. Pro Michelle to byla bombshell a rozjela Itálii, po které se Martin zhroutil, protože si uvědomil, že ohrozil sen o dvou melounech. Ještě předtím se Michelle zhroutila z toho, že Martin byl paf z lichotek nové bombshell Kláry.
Martin zná svou cenu, ale není žádný hajzl. Michelle bude prvních pár měsíců po jejím příchodu do moravské metropole podporovat. Hlavně ať nezahazuje to krásné, co budují. Jenže Michelle už ví, že ji s Martinem nečekají žádné michelinské hvězdy. Ani ve snu. Martin je realista, ale tady byl čas na špetku romantiky, i kdyby v ní byl kus mystifikace. Když muž není schopen mystifikace, tak je buď citový impotent nebo ji nemiluje. Důkazem lásky je, že se muž se ženou dokáže zasnít. Martin se v tom snu vidí hnít s Michelle ve stereotypu a finančně na tom tratit. Michelle procitá. Těžká krize v ústředním páru. Produkce po pár dílech připomínajících Přátele bouchá šampáňo.
Klára chtěla vážný vztah a zároveň zajíce zajatého nevyřešenou minulostí. Red flag pro ni bylo, když Daniel prohlásil, že kdyby si teď mohl vybrat mezi ní a Adél, vybral by si Adél. „Protože ji znám dýl, chápeš.“ Daniel má stejně jako Martin pocit, že s upřímností nejdál dojde. Klára si uvědomila, že ji bere jako matku. Daniel sázel na to, že ho ta milfka fakt žere. Daniel má sice pekáč buchet a boyish smile, ale taky je chodící netaktnost. Jak se ukázalo ve svazovací hře, má dobrou chemii s podobně dětskou Paťkou, se kterou má taky historii. Paťka jede perspektivní kolab s mrkacím Honzim. V tom je Daniel zase dobrý, že neleze do zelí. Škoda, aspoň by se ukázalo, že Honzi je umělá inteligence.
Klára to teď vidí s elokventním rozhlasákem Tomášem, který má vůli, a snad proto mu nikde nekvete pšenka. Láska chce hlavně představivost. Lea se taky nemůže uvolnit, protože coby bulváristka si nemůže odmyslet, že ji všichni sledují a pomlouvají. Intonuje, komentuje a místo tečky se hihňá. Predikce, že Tomáše s Leou sblíží jejich profesionální deformace, se nepotvrdila, i když se snažili. Reality show chce nevypočítavé lidi, kteří ale taky rychle vypadávají. Tung, Sára, Ivan, Majda. Nebo jeden z mála sympaťáků série David, kterého stejně jako Mišku vysála a zničila Domča. Zůstávají hráči, ale ti vypadávají taky. Ideál je něco mezi. Třeba Klaudie. A Daniel. Příliš dokonalí. Honza teď stejně hladce jako na Mišku najel na Adrianu, která nade vše cení loajalitu.
Poté, co se Michelle dozvěděla, že s ní Martin nechce hnízdit, odpověděl Martin na Danielův dotaz, jestli bude mít Michelle ráda Martinova matka, upřímně, že ne. Ale jinak je fakt hodná. Michelle zamrzla, ale učí se maskovat. Podvoluje se, ale trvá na tom, že člověk se nemůže změnit. Možná tak na povrchu, ale dole bublá láva hlubších dějů, které neovlivníš. Láska je jen jedním z nich. Lásce se daří, když je prostředkem, ne cílem. Pumpne dva k nějakému výsledku, typicky dětem. Účastníci Ostrova lekcí jako motivaci k účasti často zmiňují hledání stabilního vztahu jako zázemí pro budoucí děti, ale jde jim, jak známo, spíš o získání sledujících. Reality show o lásce je oxymóron, láska v ní může vzniknout leda omylem.
Michelle jeví rysy hraniční poruchy osobnosti, která se vyznačuje fobií z opuštění – viz alergická reakce na zájem Kláry o Martina a na Martinův striktní setting hranic pro budoucí soužití. Martin má limit v dominantní matce, která v nepřítomnosti stahuje jeho rozlet s šílenou Michelle potetovanou manifestacemi. Martin je správňák, který chce, aby všichni byli spokojení, ale holky chtějí, aby kvůli nim kluk taky trochu řádil. Michelle dělá, že je všechno v pořádku. Martin tvrdí, že je to vykomunikované a že jsou silnější než kdy dřív, ale spíš jsou akorát tvrdší. Síla lásky spočívá v měkkosti. V Michelle bublají emoce a ona se je snaží kontrolovat, ale spíš je jen hromadí. Láska není škola, ale svoboda. Aspoň prvních pár měsíců. Z nevěřícného úsměvu už Michelle brní čelist a Martin předčasně fotrovatí.
¨Honza na začátku vztahu s Miškou avizoval, že není jeho typ. Miška je dívčí typ, který musíš zkrotit. Hned s prvním jejím zaváháním očekával upřímnou omluvu. Cílevědomá Adri je jiný deal. Přišla si pro Honzu, je to její typ. Stín chmur, který Honzovi přeběhl po tváři, když Adri přiznala, že má doma kamaráda s výhodami, rychle odběhl, protože Adri Honzu svým sebevědomím zvládla zase uklidnit. Honza vypadá jako nadsamec, ale převažuje v něm ženský princip. V Thajsku okamžitě nebookoval letenku domů, když si ulítl s kráskou, ze které se vyklubal ladyboy. Říká, že to vůbec nečekal, ale pokračoval jakoby nic. Neúmyslné šlápnutí do pasti je spíš mýtus. Podle hlasu poznáš kosa. V Thajsku je ladyboyů hodně, ale zase si dáš o to větší pozor. Většina podobných kontaktů probíhá v barech k tomu určených. Honzi přispěchal na pomoc, že by to taky rád zkusil, což Patricii vykouzlilo její trademark výraz. Adri hodila blind eye. Reality show žiješ jenom jednou a ona do toho šla all in.
Bombshell Hosana už byla v Růži pro nevěstu, ale lásku tam nenašla. Na Ostrově lekcí políbila žábu Danyho. Bombshell Dano si vybral Michelle. Bylo dohodnuto, že Michelle Danovi na férovku vmete, že s Martinem je to sichr. Dala mu to najevo jen nepřímo, sice o to výmluvněji, ale neudělala, co slíbila, takže pro Martina to nebylo sichr. Martin dopřává ženám rovná práva i povinnosti a za to cení korektní jednání. „Proč mu to neřekne on?“ ptá se Michelle, ale Martin to nefeeluje. Ženy někdy chtějí být jen věc, poklad, o který se svádí boj. Martin boj nesvádí, nesvádí ani Michelle. Dělá na ni psí oči a postupně sklouzávají na kamarádskou bázi. Michelle svádí boj se svou ženskostí. Vždyť jistá míra dominance není ponižující, ale nezbytná. Sama předtím Kláře řekla, ať to s Martinem nezkouší. Zafungovalo to, tak proč to neudělá i Martin s Danem? Martin apeluje na Michellinu zodpovědnost k tomu, „co tady tři týdny budujeme“.
Dany Majdu nesbalil, a tak se jí stal. Produkce si do něj hezky rýpla tím, že na něj poslala obrážečku reality shows Hosanu. Kláře už leze krkem Tomášovo komiksové ksichtění. Danyho zarputilé cvičení, zatímco Hosana na něj čeká se snídaní, jí imponuje. „Je vidět, že mu to fakt dělá dobře,“ bručí a Tomáš přizvukuje, jak je zvyklý z rádia.

Ostatní tvorba Adama El Chaara publikovaná v Divokém víně:
DV 139/2025: Piruety líného básníka
DV 138/2025: Vykladač
DV 136/2025: Párek
DV 134/2024: Párek
DV 133/2024: Před kůží za Alpami
DV 132/2024: Jak jsem pustil ryby
DV 131/2024: Bulvár, Kontrapunkt a další
DV 130/2024: Předsevzetí
DV 129/2024: Rusy ruší všichni (Zjara 22)
DV 128/2023: Chronický kronikář
DV 127/2023: Energy je, Tramvaják
DV 126/2023: Kontrakultura, Berlín
DV 125/2023: Trondheim a Lillehammer a další
DV 124/2023: Tajemství je její hájemství a další
DV 123/2023: Ostrov lekcí a další
DV 122/2022: Koncert před zámkem a další
DV 121/2022: Jaromír Typlt v Uherském Hradišti křičel Stisk a další
DV 120/2022: Decibely
DV 117/2022: Estetika zavrženého
DV 116/2021: Máš zájem?
DV 111/2021: Stáváš se básníkem
DV 107/2020: Maje stát, Topení
DV 100/2019: Jamajka, Čtení a další
DV 96/2018: Monet, V pořádku a další
DV 95/2018: Za rohem
DV 91/2017: Lípa
DV 90/2017: Fucklid
DV 89/2017: Všude, Hladina
DV 88/2017: Portugalstalk
DV 87/2017: ***
DV 86/2016: Negace
DV 85/2016: Vrkat po výtce a další
DV 84/2016: Sardinský spánek v Sassari a vlak do Calgiari a další
DV 83/2016: Lehkost bolesti, Mnich
DV 82/2016: Listí, Směr a další
DV 81/2016: Bouřka, Pláž a další
DV 80/2015: Příště je taky den a další
DV 79/2015: Famózní Soňa z FAMU a další
DV 78/2015: Jablka Nového Zélandu a další
DV 77/2015: Anastazia Christina Praha a další
DV 75/2015: Líbání, pivo a elektro a další
DV 74/2014: Dehonestace a další
DV 73/2014: Švédka v mojí posteli
DV 72/2014: Samsára oslovení a další
DV 71/2014: Sex a nirvána, Teď
DV 70/2014: Vír, Hoření
DV 69/2014: Útulnost spirály, Holky
DV 68/2013: Utéct
DV 67/2013: Celý vesmír možností a další
DV 66/2013: ***
DV 65/2013: Psát
DV 64/2013: Milenky jsou mé myšlenky
DV 63/2013: Óda na konec světa
DV 62/2012: Zoufalé louky a další
DV 61/2012: Vír, Na dně
DV 60/2012: Prosvity, Upřímnost a další
DV 59/2012: Film, Tok a další
DV 58/2012: Nýty usilovných slov
DV 57/2012: Bůh
DV 56/2011: Vin Zlín, Za chvíli a další
DV 53/2011: Stalker jako postmoderní dobyvatel, ***
DV 48/2010: ***
DV 47/2010: Synopse ticha
DV 44/2009: Podzimní skici
DV 41/2009: Kráska a klobáska, Náhody a další
DV 40/2009: Vzpomínka, Láska a další