Ivan Fontana

GLOSY MEZI ŘÁDKY

ONE WAY TICKET

Život má jízdenku jenom tam. Nemůže
couvnout, otočit se ani vrátit se zpátky.
Do budoucnosti jednosměrkou odjíždí,
i když přítomnost nás mnohdy překvapí
a někdy i zaskočí. Život má jízdenku
na jméno, jen do stanice Smrti.

FOTOGRAF

František Dostál je fotograf tělem i duší.
Je fotografem par exellance.
Fotí protože miluje paměť a má rád
krajiny. Do svého flexaretu pouští
na okamžik světlo.

Obrazy pak v ranních a večerních
červánkách vyvolává
a rámuje je trefnými slovy.
František je fotograf tělem i duší.
Srdce má na spoušti.

TORZO SVĚTA

Co s ním, s tím světem ztraceným,
vždyť je převrácen a leží na zádech
jako obří želva z Galapág.
Na šňůře je pověšena jeho
nehynoucí sláva. Pár fotek, jeden film.
Žádná báseň ani poema, žádný stín.

Torzo a navíc v ruinách, pamatuje otřesy.
Z ohniska vychází ještě dým.
Camera obscura vězní dny.

BLEDULE NA KAMPĚ

Bledule rostou přímo ze sněhu,
z ledového krunýře Kampy.
Bílé květy vítají příchod jara.
Větřík jimi lehce vlní a mává
jako jarními kloboučky.

Sněhobílý kobereček byl během dne
srolován. Pár kapek, rosa zbyla na něm,
i ta se v krátkém čase vypaří.
Bledule jěště pár dní stojí na stráži,
na počest jarní slávy.

RŮŽOVÁ SAKURA

Růžová sakura v měsíci květnu
září. Déšť ji v divokém rytmu vyprovází.
Růžová sakura září,
drobnému déšti, mrholení nepřekáží.

BŘÍZY Z HORNÍHO MARŠOVA

Nic bělejšího než kůru břízy
na horách nenajdeš. Je jako list boží,
bílý a nepopsaný. Ani sluneční dny
nebývají tak světlé. Ani žíly v žule
tolik nesvítí. Žádná nebeská hvězda
tak jako bříza bělokorá nezáří.

Nic bělejšího nevidíš.
Časem se objeví vrásky jako čelenka
a vyrytá srdce léty černají.

NÁVŠTĚVNÍ ŘÁD MĚSTSKÉHO PARKU

Pondělí: zavřeno sanitární den
(hnojí se a uklízí).
Úterý: otevřeno od nevidím do nevidím.
Středa: přednáška o přírodě profesora
Zmatka, každou lichou středu
v doprovodu benja.
Čtvrtek a pátek: jako v úterý.
Sobota jakbysmet. Zavírá se v pět!
V neděli vstup zdarma. Bonus: ve středu
a v pátek může se bosou nohou
na trávník.

BAREVNÁ PAŘÍŽ

Barevná paleta impresionismu
má své zvláštní kouzlo, jakýsi barevný
nádech pastelového tisku.

Malíři Corot, Constable, Renoir, Sisley,
Seurat, Monet, Pissarro, Degas.
Každý obraz se zrodil v jiném světle!
Barevný rukopis, emitace světla a záření.
Každý obraz je slzou malířovy krve.

Paříž je výstavní plátno, Paříž je
Montmarter. Paříž je Louvre,
Paříž je Jean Eiffel.
Paříž je vítězný oblouk.

ROZHLASOVÁ ZNĚLKA

Stoj vzpatný, ruce zvedni nad hlavu,
raz dva a vzpa-žit do ne-be,
a pěkně se vy-táh-ni na špič-ky,
výdrž, á dva tři.

Protáhni se jako když češeš hrušky,
jabloně, švestky či žlutou meruňku.
Stáhni sluneční roletu,
a ukloň se. Aá dva tři.

MLČENÍ

Mlčení a co lze ještě dodat v tuto
vzácnou chvíli, v čas sváteční.
Slova zbytečná, lichá, nafouknutá
terč míjející. Otrávené šípy
vystřelené do hloubky nás zabíjí.

Ostatní tvorba Ivana Fontany publikovaná v Divokém víně:
DV 99/2019: Cirkus a církev a další
DV 98/2018: Aforismy od A do Z
DV 97/2018: Kvintet
DV 94/2018: Aforismy
DV 89/2017: V Libosadě, Pihy a další
DV 88/2017: Síťka na sny
DV 87/2017: Mozaika dní a další
DV 85/2016: Kolotoč světa
DV 83/2016: Aforismy a paradoxy
DV 81/2016: Čajové růže
DV 77/2015: Aforismy a metafory
DV 73/2014: Aforismy z mahagonu
DV 71/2014: Aforismy v safiánu
DV 61/2012: Aforismy a paradoxy
DV 41/2009: Aforismy a sentence a další
DV 31/2007: Kameníkům, Venuše a další
DV 103/2019: Aforismy, Pochvy a dýky
DV 100/2019: Aforismy a další